Avatar billede axel21 Juniormester
07. april 2014 - 18:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grundlæggende hjælp til Dioder og strømforsyning

Hej,

Har kastet mig ud i mit første rigtige byg-selv projekt med dioder, 12v strømforsyninger osv.

Det jeg vil lave er en kasse med 108 dioder i som hver har en gennemgangsspænding på 3V, DC forward current 30mA og pulse current på 100mA.
Alle 108 dioder skal kunne lyse enkeltvis eller flere samtidigt.
Ud fra kassen jeg bygger, skal der være en minimum 50m lang ledning fastmonteret, denne ledning kan dog forlænges til 100m. Denne ledning skal fungere som - (minus) til dioderne, hvorved jeg jo vil få et spændingsfald henover denne afhængig af længden.

Jeg har helt sikkert glemt nogle info, men skriv gerne til mig så forsøger jeg at grave svaret frem. :-)

Spørgsmål: Kan det overhovedet lade sig gøre at bygge, når min - (minus) varierer i længde på mellem 50-100m?

Spørgsmål: Er det korrekt jeg kan klare mig med en 300 ohms modstand til hver enkelt diode?

Spørgsmål: Hvilken strømforsyning skal jeg have fat i?

Spørgsmål: Hvis jeg vil lave en testknap, for at se om alle dioderne lyser på engang, er jeg da ude i noget ensretter eller lignende?
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2014 - 22:06 #1
Du har lagt ud med en 12v PS, og når alle dioder lyser,vil de kræve 108 x 30 ma ~ ca. 3.25 A. det skal PS'en altså kunne levere. Formodstandene på 300 ohm ser helt rigtig ud. Hvor stort spændingfald du vil få i ledningerne ( både + og - ! )afhænger af tykkelsen af de anvendte (kobber)-ledninger. Jeg grunder lidt over,hvordan du vil styre,at nogle udvalgte skal lyse, - drejer det sig om enkelte eller grupper ? Og vil du styre med simple kontakter eller skal der indgå IC'er i styringen ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2014 - 22:19 #2
Det er jo naturligvis ikke bare tykkelsen af ledningerne, men i samme grad også længden,der bestemmer deres modstand.
For at teste'lys i alle' skal alle tilføres de 12 v.
Vil du forklare lidt mere om 'en kasse med 108 dioder og 50-100 m. ledning' ?
En PS er rimelig nem at anskaffe (fra slagtet computer) og hvofor så ikke vælge 5 v. i stedet for 12v. ?
Avatar billede maar0005 Nybegynder
08. april 2014 - 11:41 #3
Modstanden i ledningen kommer an på tykkelsen, altså kvadratet af lederen og strømmen lederen skal føre, og spændingen
Hvis du vil have 12V over 100m ville jeg nok vælge 2,5 eller 4mm2
Du skal huske at det ikke kun er minussen der skal dimensioners, det er også din positive side.

Jeg ville nok vælge en 450-500 ohms modstand foran hver diode, hvis de skal side i parallel.

Ang. strømforsyning bliver den lidt "tricky"
Du skal nok vælge at have 10 strømforsyninger fordelt ud over kassen, en elektroniks transformer vil fungere fint, de koster ca. 120-140 kr. alt efter kvalitet.

Du kan lave det med ensrettere ved at have 12 volt på en knap og så ensrettere ude ved dioederne.

Jeg synes det er et spændende projekt, du skulle måske overveje at gå op til 24V pga. spændingsfald.
Om ikke andet brug et højt kvadrat.
Avatar billede axel21 Juniormester
09. april 2014 - 13:25 #4
#richardjensen

Tak for svar. Problemet er at ledningerne er flerkor. kobberledning på 1 mm2, og kan ikke blive større af hensyn til fittings etc.. Hver diode skal ikke lyse mere end højest 5 sek. da det er en slags gennemgangstester, altså en kasse der erstatter en gennemgangstester med lyd, og i stedet viser det "grafisk" med dioderne.
Dvs. på boksen vil der være et fastmonteret kabel på 50m som fungere som ringeledning. Derefter finder man et kabel man vil ringe igennem, og det kabel kan have en længde på mellem 1-50 m, derved fremkommer de 50-100m.
De 108 dioder skal symbolisere de stik jeg ringer igennem, de har maks. 108 korr., så hvis ledningen er intakt vil en diode lyse ved testen, ellers hvis der er kortslutninger osv. vil ingen eller flere dioder lyse = fejl. (Håber det giver mening)
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. april 2014 - 14:47 #5
Du har jo ikke fået noget svar,kun kommentar fra mig, men jeg kan gøre det her til et svar,som du kan forkaste/afvise efter behag.
Din forklaring nu giver mening, så man bedre kan forstå hensigten.
En sådan tester kan laves på mange snedige måder, internettet er en stor'idebank', men du har vel valgt den løsning,du finder bedst.
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. april 2014 - 17:13 #6
Du efterspørger min mail ( ? mail-adr. )- den har du jo allerede , når du kan sende til mig.
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. april 2014 - 17:21 #7
I første omgang overså jeg , at mail fra dig var via eksperten.
Min mail-adr.: RichardJensen@mail.dk
Avatar billede axel21 Juniormester
14. april 2014 - 15:47 #8
Du hører fra mig...