Avatar billede peterkrog Nybegynder
24. april 2014 - 10:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Access bookning af hotel, ingen overbookining

Håber en kaqn hjælpe mig med et lille problem

Jeg har fået en opgave hvor jeg skal administrer et hotel og sørge for flere værelser ikke bliver booket på samme tid.

Mine værelser ligger i en tabel (værelsesnr,beskrivelse)

Denne tabel har jeg relateret til min booking tabel (kunde,ankomst,afgang,værelsesnr(fra ovenstående tabel)

Jeg har så lavet en formular ud af min booking tabel. Jeg kunne godt tænke mig at jeg på en nem måde kan sikre mig jeg ikke kommer til at lave en overbooking.

Det fedeste kunne være at jeg kun har muligheden for at vælge de værelser som der ikke allerede er en bookning på udfra min "ankomst,afgangs" udfyldninger, når jeg udfylder en ny formular. Men jeg kan ikke lige se hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Mit alternativ er at give brugerne der udfylder en inputbox hvor kan kan skrive dato for den nye bookning og access så kigger efter om der er en post indenfor denne tidsramme. Men ved heller ikke lige hvordan jeg får sat dette op.

Måske du ikke lige kan hjælpe med dette. Men måske give mig et nemmere alternativ til hvordan jeg løser denne opgave.

På forhånd tak

Mvh Krogsa
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2014 - 11:54 #1
hvis du først (fx via en kalender) får bruger til at markere periode for booking, så kan du lave en forespørgelse.
I den skal du have værelser og booking flettet, så alle værelser, der har booking i perioden IKKE er med. Det vil give en liste med alle ledige værelser i perioden.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. april 2014 - 11:55 #2
Hvor mange værelser er der tale om?
Avatar billede peterkrog Nybegynder
24. april 2014 - 11:55 #3
listen er lige nu på 20 men antallet er ikke så vigtig det er en skole opgave så lavet bare 20
Avatar billede peterkrog Nybegynder
24. april 2014 - 12:08 #4
Tror jeg har den hvis du bare kan fortælle mig hvordan en forespørgsel skal sættes op så den på en liste viser mig værelser der er i brug idag. Altså et eller andet ala =date() Men den skal også medtage dagende i mellem ankomst og afgang hvis det er idag. Man kan faktisk sige jeg vil trække en liste på værelser der skal gøres rent hver morgen så skal jeg bruge en liste der viser mig hvilke værelser der har været benyttes i nat. Håber du kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2014 - 13:08 #5
et tabelopslag på booking, hvor afgang = dagsdato vil give de værelser, der fraflyttes (klar til større rengøring),
et tabelopslag på booking, hvor ankomst < dagsdato < afgang vil give de værelser, der er i brug (evt linnedskift / let rengøring).

hvis du i access laver forespørgelser via det indbyggede, så laver den 'det svære' i databasekald, og du kan så bruge forespørgelsen som en almindelig tabel.
Avatar billede peterkrog Nybegynder
24. april 2014 - 13:17 #6
#5 Behøver ikke let/svær rengøring. Skal bare have dem der skal gøres rent. Det du vil frem til er jeg skal sætte <Date() i ankomst og <=Date() for at få dem alle? Synes det ser sådan ud
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2014 - 13:35 #7
du skal bare tjekke booking tabel (kunde,ankomst,afgang,værelsesnr)
alle udlejede værelser har
ankomst < date() <= afgang
på denne måde rengøres værelser i brug (dem, der lige er kommet samme dag har et rent værelse, da det blev rengjort da de forrige rejste)
Jeg har ikke selv haft access de seneste 10 års tid, så hvordan det lige skrives ind og hvor må du selv styre - men laves en rapport så kan den teste på dato ved kald, og så bare skrive dato og værelsesnumre ud - evt med plads til at rengøring kan skrive initialer ud for værelser efterhånden som de er klar.
Avatar billede peterkrog Nybegynder
24. april 2014 - 22:45 #8
den virket smid et svar. Mange tak
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2014 - 07:21 #9
Bare luk selv.
Avatar billede peterkrog Nybegynder
09. maj 2014 - 15:39 #10
luk