Avatar billede fedtoere Praktikant
28. april 2014 - 13:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hurtig sortering af ListBox i Delphi

Jeg har et ældre program hvor jeg sorterer en ListBox i Delphi via en Bubblesort funktion.
Det har hidtidigt virket fint for mig - men nu er mine data mængder blevet så store og samtidigt så sorterer jeg nu på en NAS (Linux system). Det giver mig problemer med lange eksekveringstider.

Mit spørgsmål er:

1) Forringer det hastigheden at jeg sorterer i ListBox[i], altså i selve ListBox data.

2)
Hvad er en rimelig forventet sorterinstid hvis man sorterer f.eks 5000 linier i en ListBox ?

3) Bør jeg lave en Quick-sort i stedet, eller andet ?

4) Forslag til sorteringskode
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. april 2014 - 15:22 #1
Har du prøvet at bruge den indbyggede sort der er på en stringlist ( som dine items ligger i ) ?

ellers kan du afhængig af din delphi version også lave din egen compare func. i listen, så dens indbyggede sort gør som du vil, kig i delphi doc/google jeg har ikke delphi kørende nu :-)
Avatar billede fedtoere Praktikant
28. april 2014 - 17:01 #2
Den indbyggede sort virker fint - når jeg befinder mig i "windows miljø". Men når jeg kører på min NAS - så kan jeg ikke få den indbyggede sortering til at virke.
Derfor har jeg lavet min egen.

Jeg benytter en gammel version af delphi - ver 7

Jeg har forsøgt mig med at google for dette - dog indtil videre uden held.
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. april 2014 - 23:20 #3
d7 og linux ? er det lazarus du bruger til linux ? det er nok nemmest at lave en qsort i stedet for bublesort
eller
bare bruge sort fra tstringlist evt TStringList(mylistbox.items).sort

ref :
http://lazarus-ccr.sourceforge.net/docs/rtl/classes/tstringlist.sort.html
Avatar billede fedtoere Praktikant
28. april 2014 - 23:51 #4
Linux - er måske overdrevet.
Men jeg bruger det på en windows 7 pc - som så bruger en NAS - Synology (der benytter linux).
Bruger jeg en windows explorer/stifinder så virker sortering fint, ligeledes når jeg bruger mit NAS administrator program.
Men når jeg tilgår via Delphi program - så er sorteringen ikke ok, og jeg kan ikke benytte sortering delphi tilbyder til listbox'en.

Jeg skal lige se mere på dine forslag - men det bliver først tidligst i morgen. Tak for input :-)
Avatar billede fedtoere Praktikant
01. maj 2014 - 16:04 #5
Martin - hvis du giver et svar så giver jeg dig point.

Det viste sig at jeg havde lavet noget af en brøler - jeg kunne nemlig se i min log/trace fil at jeg kaldte sorteringen for hver ListBox flere gange - hvilket jo på ingen måde gjorde mit program hurtigere :-)

Efter at have rettet mit program med sorteringskald og lidt andet, så kan jeg leve med hastigheden - som er reduceret til ca 10 %.

Og jeg har endda endnu ikke prøvet at skifte min sortering ud til en Quick-sort.
Avatar billede martinlind Nybegynder
01. maj 2014 - 16:20 #6
hehe... :-)