Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 02:17 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Ændre program til at åbne php filer

Kan ikke finde ud af hvor jeg skulle oprette dette, så nu bliver det her.

Jeg kom til at vælge at php filer skal åbnes med Filezilla. Skulle have været Geany. Og nu kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg laver det om. Hvordan gør jeg det?

('Standardprogrammer' kan ikke bruges. Hverken programmet elelr filtypen php er at finde der inde.)
Avatar billede zynzz Praktikant
10. maj 2014 - 03:52 #1
Højre klik på filen -> Åben med -> Vælg Standard program -> husk at klikke "Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil med" af... :)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 09:12 #2
før du gør som i #1, så find lige placeringen af Geany på harddisken  - evt se i egenskaber i genvej til programmet.
Så er det lettere at dirigere hent til det rigtige program.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 13:08 #3
Jeg kan ikke gøre sådan. Det var det jeg gjorde da jeg kom til at vælge det forkerte program. Men man får efterfølgende ikke samme mulighed igen, når man højreklikker.

Heller ikke når jeg vælger vis/rediger. Så forsøger den bare at åbne med Fileailla.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 13:21 #4
Højreklikker jeg på en fil nu, får jeg kun mulighederne:

Download
Tilføj filer i køen
Vis/Rediger
Opret mappe
Opret ny fil
Genopfrisk
Slet
Omdøb
Kopier URL til Udklipsholder
Filtilladelser
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 13:24 #5
Men man får efterfølgende ikke samme mulighed igen, når man højreklikker.

Det var vist da jeg valgte Vis/Rediger, at jeg fil lov at vælge program.
Det gør man ikke igen. Som sagt forsøger den bare at åbne filen med Filezilla...
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 14:20 #6
Evt afinstaller filezilla, genstart, ret php, og indlæs filezilla igen.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 17:59 #7
Forstår ikke det du skriver.

Jeg fjernede den, genstartede og installerede igen. Men så var det bare stadig det samme. :(
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 18:02 #8
det var så ikke det, jeg skrev.
afinstaller filezilla, genstart, ret php, og indlæs filezilla igen.
du glemte lige at rette fejlen mens filezilla ikke var på.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 18:16 #9
Forstå ikke hvad ret php betyder.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 18:17 #10
eller hvad du mener med indlæs filezilla igen
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 18:18 #11
du glemte lige at rette fejlen mens filezilla ikke var på.

Sorry, er ikke med på hvad jeg skal gøre.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 18:24 #12
ret php - dvs højreklik på en php-fil som beskrevet i #1.

indlæs filezilla - når fejlen er rettet, så kan du bare installere filezilla igen - jeg går ud fra, at du skal bruge det til noget siden du har det nu.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:02 #13
Jeg forstår bare ikke det her.

Når jeg efter at have installeret højreklikker på en php fil, har jeg stadig kun mulighederne beskrevet i #4. Der er ikke nogen "Åben med"!!
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:04 #14
Jeg er nok slet ikke med på hvad det er jeg skal i hvilken rækkefølge.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 19:12 #15
1) afinstaller filezilla
2) genstart
3) følg råd i #1 og tjek lige, at php filer åbnes som du vil
4) installer evt filezilla hvis du skal bruge det.

Det virker som om du installerer filezilla før du får rettet forbindelsen til php-filer. Lad være med det. Filezilla skal først installeres når php-filer kan åbnes som de skal med det program, du vælger.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:16 #16
3) følg råd i #1 og tjek lige, at php filer åbnes som du vil

Det gjorde jeg i Filezilla. Hvis den ikke er installeret - du skriver jeg først skal gøre det som det fjerde - er det du mener så at jeg skal gøre det på en php fil i mappen hvor de ligger?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:18 #17
og tjek lige, at php filer åbnes som du vil

Nej, forstår stadig ikke noget. Hvordan tjekker jeg de åbner når jeg ikke har programmet installeret?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:19 #18
Glem det sidste. Glemte det ikke er Filezilla der åbner dem.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:19 #19
Så spørger kun om #16.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 19:28 #20
Filezilla er et FTP-program. Dvs det bruges kun til at kopiere filer fra din harddisk og til en Web-server og tilbage igen. Det bruges ikke til at åbne nogle filer med.
For at åbne en php-fil skal du bruge en editor, fx notepad++ så du kan redigere i filen.
Jeg tror, du er ude hvor du ikke kan bunde, og det går galt. Har du ikke en mere kyndig i nærheden, der kan rette det op for dig?
Vi kan blive ved med at tale forbi hinanden, men det hjælper ikke på dit problem, og jeg kan ikke forklare det på anden måde.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:29 #21
Højre klik på filen -> Åben med -> Vælg Standard program -> husk at klikke "Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil med" af... :)

Når jeg højreklikker på en php fil i mappen får jeg ikke ovennævnte mulighed (Åben med). Der er 'Åbn' og 'Open with Geany'.

Det sidste er det jeg ønsker. Men via Filezilla. Jeg kan ikke rode rund i mapper for at finde filer. Og det er jo heller ikke dem der ligger på serveren.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:30 #22
Jeg er godt klar over det du skriver. Har brugt Filezilla og Geany (til at åbne filerne med) længe.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:32 #23
Jeg vil bare have gjort det muligt at højreklikke på en php fil via Filezilla (som jeg altid har gjort!!!) så den åbner med Geany. Det er alt.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:33 #24
Jeg vil bare have gjort det muligt at højreklikke på en php fil i Filezilla og vælge Vis/Rediger (som jeg altid har gjort!!!) så den åbner med Geany. Det er alt.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:34 #25
Glem jeg skrev åbne med Filezilla. DET VAR EN FEJL!
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 19:40 #26
Du må undskylde, men det er din skyld det trækker ud. Det gør det kun fordi du ikke fortæller mig præcis hvad det er jeg skal gøre. Og ikke svare på det jeg spørger om. Eller også bliver du ved med at skrive det samme jeg ikke forstår. Det er dig der gør det indviklet. Er som om: Kan jeg ikke regne lidt af det ud selv, er der bare ikke noget at gøre ved det ...

-

Er der andre der vil hjælpe = Fortælle mig hvordan jeg får det gjort muligt at højreklikke på en php fil i Filezilla og åbne den ved at vælge Vis/Rediger?

Som nævnt først i tråden er jeg kommet til at vælge Filæezilla som program til at åbne dem med. Skulle have været editoren Geany som jeg har på computeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 19:50 #27
ok - jeg tror, jeg har regnet ud hvad du vil. (men lad være med at give mig skylden alene - det gider jeg ikke).
I filezilla - rediger / indstillinger - i venstre del ned til filredigering - i højre del prik i 'anvend brugerdef. editor' og klik på gennemse og få den til at pege på geany.
lige under - i venstre del er filtypeassociationer - i den skal det i højre del ikke være noget andet en et hak i 'hent fra systemet'
Så burde det virke med at du inde fra filezilla kan bruge geany som editor.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 20:12 #28
Ja nemlig. Nu virker det! :)

Var lige ved at fortvivle igen, Firkeden ikke i første omgang, selv om stien var "C:\Program Files\Geany\bin\Geany.exe". Den forsøgte alligevel stadig at åbne med Filezilla. Slettede så (uden at ane hvad jeg gjorde, vurderede bare den ikke skulle være der) en linje under Filtypeassociationer der indeholdt ordet "Filezilla". Og så virkede det.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 20:13 #29
Firkeden = Virkede
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 20:14 #30
(men lad være med at give mig skylden alene - det gider jeg ikke).

Okay!

Læg svar for point.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2014 - 20:23 #31
bare luk selv
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 03:22 #32
Ok.
Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 03:22 #33
.