Avatar billede hclarsen Nybegynder
11. maj 2014 - 11:21 Der er 11 kommentarer

Varmeregning

Jeg er student og for at minimere mine omkostningerne åbnede jeg ikke for min radiator i løbet af vinteren overhovedet. I går modtog jeg mit varmeregnskab og ifølge den har jeg åbnet min radiator for ca. 1300,- ("varme målerdelinger").

Jeg synes det virker ekstremt. Der sidder en fordampningsmåler - er det muligt at der er et passivt forbrug på 1300 kr?

Tak på forhånd.
Avatar billede carlt Seniormester
11. maj 2014 - 11:28 #1
Selv om du ikke åbede for radiatoren var der vel en smule varme alligevel.
Denne varme kan være nok til at der foregår fordampning.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
11. maj 2014 - 11:38 #2
Men svarende til 1300?? Og vi taler om en periode på 6 måneder, fra juni til december - varmen har kun været tændt i perioden fra oktober til december.

Noget andet er, at jeg mærkede på min radiator i vinterperioden -- den var aldrig varm!
Avatar billede chrisrj Forsker
11. maj 2014 - 11:45 #3
Du skriver "varme målerdelinger" hvilket nok dækker over, at I alle i bygningen/foreningen deler den samlede varmeregning, og dermed skeles der ikke til den enkeltes forbrug...
Avatar billede hclarsen Nybegynder
11. maj 2014 - 11:49 #4
Varme målerdelinger er min individuelle radiator-forbrug (jeg ringede til dem for at checke... jeg tænkte nemlig også først det samme som dig).
Avatar billede chrisrj Forsker
11. maj 2014 - 11:59 #5
Hmm...hvor meget bruger dine naboer? Måske bygningen er dårligt isoleret - herunder rørene til radiatorene?
Avatar billede chrisrj Forsker
11. maj 2014 - 12:01 #6
Nå, ja - er der et minimumsforbrug, abonnement eller noget der altid skal betales som inkluderes i beløbet?
Avatar billede hclarsen Nybegynder
11. maj 2014 - 12:02 #7
Godt spørgsmål, jeg er også selv interesseret i at vide, hvor meget mine naboer skal betale. Har ikke spurgt dem, det vil jeg gøre.

Isolering er vel underordnet i mit tilfælde, jeg har jo ikke tændt for min radiator overhovedet.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 12:21 #8
Når der er radiatorer plejer der også at være varmt vand, og det skal man selvfølgelig også betale for. Er din lejlighed uden varmt vand?
Avatar billede chrisrj Forsker
11. maj 2014 - 12:33 #9
Isolering er nødvendigvis ikke underordnet. Det kommer helt an på, hvordan rørene løber og hvordan radiatorene er koblet på dem.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2014 - 13:35 #10
Og et dumt spørgsmål: Er din fordampningsmåler blevet aflæst?

Og, registrerer du selv hvad den står på, fx en gang om måneden?
Avatar billede finb Ekspert
11. maj 2014 - 14:36 #11
Regn altid med en "tomgangs-udgift":
Aflæseren skal have løn,
varmeleverandøren skal have løn,
vvs skal have løn,
varmestyringen bruger strøm,
pumperne bruger strøm,
alle bruger varmt badevand fra varmeanlægget,
varmeanlægget skal vedligeholdes, osv.osv.
Du er automatisk medlem af den "klub",
der bruger ejendommens varmeanlæg.
Så alle har altid en udgift.