Avatar billede nidyahou Praktikant
19. maj 2014 - 13:43 Der er 11 kommentarer

oversæt formular til dansk

Hvad mangler der, før jeg kan oversætte:

=OFFSET(Menu!A:A,(3+COUNTIF(Menu!F:F,"Drikke")+COUNTIF(Menu!F:F,"Ernæring")-1),0,COUNTIF(Menu!F:F,"Mad"),1)

=FORSKYDNING(Menu!A:A;(3+TÆL.HVIS(Menu!F:F;"Drikke")+TÆL.HVIS(Menu!F:F;"Ernæring")-1);0;TÆL.HVIS(Menu!F:F;"Mad");1)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2014 - 14:05 #1
Du skal (højst sandsynligt) erstatte alle kommaer med semikolon.

Jeg forstår ikke det første argument (Menu!A:A).

Fra Excels hjælp:

FORSKYDNING(reference;rækker;kolonner;højde;bredde)

Reference    er den reference, som forskydningen skal baseres på. Reference skal referere til en celle eller et celleområde. Hvis ikke det er tilfældet, returnerer FORSKYDNING fejlværdien #VÆRDI!.

reference refererer i dit eksempel til hele kolonne A. Her vil du så forskyde et antal rækker fra (som beregnet ved argument 2). Det giver for mig ingen mening.
Avatar billede nidyahou Praktikant
19. maj 2014 - 15:24 #2
Helt sikkert

Det er, som jeg læser det nu, også det der er forskellen mellem mit engelske eksempel og danske eksempel. Semikolon er blevet til komma.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2014 - 15:38 #3
Betyder dit svar, at opgaven er løst.
Hvis JA, vil du så ikke fortælle, hvad formlen returnerer?
Avatar billede nidyahou Praktikant
19. maj 2014 - 19:32 #4
Hej. Desværre ikke. Formlen er god nok på dansk, men via kræver at jeg oversætter den til engelsk. Dit løsningsforslag er det jeg har forsøgt med i min spørgsmplsbeskrivelse, men det virker tilsyneladende ikke. Tak for interessen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2014 - 20:48 #5
Jeg ville gerne have forsøgt at hjælpe dig til en løsning, men jeg synes du er noget sparsom med oplysninger. Som nævnt mener jeg din formel:

=OFFSET(Menu!A:A,(3+COUNTIF(Menu!F:F,"Drikke")+COUNTIF(Menu!F:F,"Ernæring")-1),0,COUNTIF(Menu!F:F,"Mad"),1)

indeholder en fejl i det første argument, men da du ikke rigtig svarer på hverken de sidste to linjer i #1 eller sidste linje i #3 kan jeg vanskeligt hjælpe dig videre.
Avatar billede maffigadaffi Novice
21. maj 2014 - 14:08 #6
Her er 2 funktioner der oversætter fra dansk til engelsk og den anden vej igen.
Håber det kan bruges.

Function Engelsk(adr As Range)

'Skriv (i tom celle) = Engelsk(A1) for at få formlen i celle A1 på engelsk
'Funktionen skal ligge i et modul i den pågældende workbook

    Engelsk = ActiveSheet.Range(adr.Address).Formula
End Function

Function Dansk(adr As Range)

'Skriv (i tom celle) = Dansk(A1) for at få formlen i celle A1 på dansk
'Funktionen skal ligge i et modul i den pågældende workbook

    Dansk = ActiveSheet.Range(adr.Address).FormulaLocal
End Function
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. maj 2014 - 17:14 #7
Oprindelig spørger ser ikke ud til at have nogen interesse, men uanset oversættelse den ene eller anden vej så kommer hans formel, som skrevet, aldrig til at returnere noget meningsfyldt. Der er fejl i funktionens første argument.
Avatar billede nidyahou Praktikant
23. maj 2014 - 10:21 #8
Hey - beklager hvis mine informationer er lidt sparsomme. Jeg ser dog ikke fejlen, og Excel er også rar nok til at returnere de værdier den skal med den danske version af formlen.
Avatar billede nidyahou Praktikant
23. maj 2014 - 10:45 #9
Problemet med at skrive den op i en celle er, at jeg faktisk henter formlen dynamisk fra den valgte celles datavalidering (Derfor kan jeg også se at formlen virker), den er altså afhængig af den valgte celle.
Avatar billede nidyahou Praktikant
23. maj 2014 - 10:55 #10
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. maj 2014 - 12:50 #11
Er det muligt, at du vil prøve at uploade filen omtalt i #9 til
http://gratisupload.dk/

Jeg er interesseret i at forstå, hvordan (den danske) formel kan virke.