Avatar billede nellem Nybegynder
20. maj 2014 - 18:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows 8.1 kan ikke køre gendannelse

Som det fremgår af overskrift, kan jeg ikke gendanne min computer til et tidligere gendannelsespunkt. Jeg får hver gang fejlkode (0-80070005)

Jeg har frakoblet virusbeskyttelse.

Har nogen en løsning vil jeg være glad.

MVH
nellem
Avatar billede EveryMA Mester
20. maj 2014 - 19:13 #1
Jeg lytter med. Min nye maskine med Windows 8.1 kan heller ikke gendannes.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 19:50 #2
det er nok fordi microsoft nosser rundt i versionsnumre.
Internt i windows er der lige så stor forskel på win7 og win8, som der er fra win8 til win8.1. De kunne bare ikke markedsføre en win9 så tidligt efter win8, og de brugte ikke muligheden for win8 sp1

Det bedste ville være at have et image lige efter opdatering fra 8 til 8.1, så man kunne indlæse det.

Der er ikke rigtig en løsning andet end at lave et image nu, og så fjerne alt - inkl data og køre ccleaner, så du er tilbage på en ren win8.1 (husk at fjerne lankabel når viruskontrol slettes). Og så tage et image til fremtidig brug.
Avatar billede nellem Nybegynder
20. maj 2014 - 21:02 #3
Det er pudsigt du lige nævner et image, for det har jeg nemlig og har faktisk gendannet harddisken med den.

Jeg fik faktisk gendannelse til at virer efterfølgende, men nu er den gal igen  det er noget møg og derfor håbede jeg at kunne finde den rigtige løsning.

Men foreløbig tak for svar - jeg håber dog, at der er en sjæl, som har et nemmere forslag. Hvis ikke vil jeg bede claes57 om at sende et svar med henblik på point.

mvh
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 21:09 #4
du kan bare lukke uden point til mig - når tid er inde.
Avatar billede nellem Nybegynder
08. juni 2014 - 14:05 #5
Jeg har de sidste par uger haft kontakt til Microsoft support om problemet.
Det har flere gange været op og vende hos deres afdeling med flere garvede teknikere og jeg har afprøvet en del løsningsforslag - desværre hver gang uden positivt resultat.

Microsoft har nu opgivet at finde en løsning og det seneste løsningsforslag er en geninstallation, som selvfølgelig vil løse problemet, men det er ikke forslag jeg lige nu er indstillet på at følge og i betragtning af, at så mange bruger har oplevet dette problem, synes jeg ikke det er rimeligt, at Microsoft ikke kan løse dette problem.

Jeg vil derfor følge Claes57 forslag om oftere at tage en image backup.

MVH
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juni 2014 - 14:22 #6
et sidste forsøg - Windows Repair (All In One)
det er gratis, og reparerer en masse fejl i windows-opsætninger.
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
programmet er opdelt i flere faneblade - reelt skal der kun køres de sidste par stykker (fra step 5) hvor der laves backup af registreringsdatabasen og laves et gendannelsespunkt.
Avatar billede nellem Nybegynder
08. juni 2014 - 18:40 #7
Tak for link.

Jeg har nu kørt programmet igennem fra step 5 med flueben i de felter som var forudfyldt.

Jeg har nu oprettet et gendannelsespunkt manuelt og vil i løbet af et par dage kontrollere om jeg kan gendanne.

(Det var dog en giftig side hvor man skal passe på ikke at få hentet og installere et forkert program. Det skete og programmet fandt da også en række fejl, som kunne repareres hvis jeg forinden betalte. Da blev jeg først klar over der var sket en fejl, så det fik jeg afinstalleret igen - håber jeg)

Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet dit forslag.

MVH
nellem
Jørgen
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juni 2014 - 18:49 #8
Jeg vil godt have en tilbagemelding på gendannelse - men ellers, så bare luk selv.
Avatar billede nellem Nybegynder
10. juni 2014 - 13:07 #9
Til claes57. Selv om dit forslag tilsyneladende rettede en del har kørslen desværre ikke løst mit problem til at kunne gendanne fra et tidligere punkt.

Fra det link du henviste til har jeg også efterfølgende prøvet at installere "Reimage PC Repair Online", som er et købeprogram.
Analyse ved den første gennemgang opdagede, at gendannelsen var gået ned, men ej heller dette program var i stand til at løse problemet.
Det på trods af, at efter en kørsel med alle rettelserne viste en efterfølgende analysekørsel, at der ikke var flere fejl på computeren.

Men tak for dit forslag - håber en løsning dukker op uden en ny installation.

MVH
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juni 2014 - 13:26 #10
Hvis chkdsk har rettet i fildata (det sker) så kan der mangle filstumper eller filer er koblet forkert sammen. Der vil så typisk være oprettet en mappe med de filstumper, som chkdsk ikke kunne finde ud af. Set fra windows så er filtabeller nu ok, og så er der ikke fejl - men derfor kan filer godt mangle, og så virker gendannelse ikke. En 100% bit-nørd kan måske samle filstumper til noget brugbart.
Lev med det som det er. Og glem at kunne gå længere tilbage. Hvis du fremover vil have mulighed for at gå tilbage, så bør du have en backup på det tidspunkt (et diskimage). Gendannelse vil jo løbende slette de ældste når den laver nye gendannelsespunkter.
Avatar billede nellem Nybegynder
10. juni 2014 - 15:53 #11
Jeg har aldrig kørt chkdsk på computeren. Jeg har SSD disk og er usikker på om det er en god idé.

Men jeg tager nu jævnlig image backup, som jeg da også har haft brug for et par gange.

MVH
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juni 2014 - 16:08 #12
når det nu ikke virker - så slå det fra - genstart - start det igen og opret nyt gendannelsespunkt. Bare for at se, om det nye så virker.

kontrolpanel / system - klik avanceret system
fanebladet systembeskyttelse - klik på drev og så konfigurer
sæt prik i slå systembeskyttelse fra - klik også på Slet.
OK hele vejen ud & genstart.

derefter ind samme sted, og prik i gendan systemindstillinger og...
OK én gang, og du kan klikke på opret for at lave et gendannelsespunkt nu. Navngiv det, og afslut med ok
Avatar billede nellem Nybegynder
10. juni 2014 - 18:04 #13
Jeg har faktisk i forbindelse med support fra MS haft slået systembeskyttelse fra og til uden virkning.

Men jeg har nu gentaget det for at afprøve efter jeg kørte reparation via dit link.
Jeg vender tilbage, når jeg igen får mulighed for at afprøve det nye gendannelsespunkt.

MVH
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juni 2014 - 18:41 #14
hemmeligheden (?) ved systembeskyttelsen er klik på slet og genstart før den aktiveres igen.
Men det er så ikke en sikkerhedskopi - kun en mulighed for at starte hvis en opdatering går galt.
Avatar billede nellem Nybegynder
16. juni 2014 - 13:57 #15
Positivt nyt.

Jeg prøvede i dag, at køre computeren tilbage til den 10. juni - altså før de mange opdateringer fra MS, som kom den 13. ds.
Det gik godt - jeg fik ikke en fejl meddelelse!

Jeg prøvede derefter at fortryde gendannelsen, men så var fejlmeddelelsen der igen. Det er der måske en forklaring på, da det var mange opdateringer der skulle tilbage igen.

Med til at gøre status lidt uklart er dog, at jeg efter dit link ikke virkede, hentede Reimage PC Repair fra den samme side, som du henviste til i dit link. Et betalingsprogram, som under testen viste, at gendannelses systemet var gået ned. Jeg havde dog stadig fejl med gendannelsen efter kørslen og jeg afinstallerede derfor programmet igen.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvilke af de to programmer, som egentlig har løst problemet.

Det, som har været den udløsende faktor har dog været, at jeg slettede alle gendannelsespunkterne og startede forfra - altså dit råd.

Jeg krydser fingre for, at systemet nu vil fungere igen og jeg overvejer for en sikkerheds skyld, at slette gendannelsespunkter igen, så jeg starter på frisk igen.

Læg et svar, så du får dine point for din hjælp - tak for det.

MVH
nellem
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2014 - 14:18 #16
bare luk selv.
Og så lad være med at fortryde en gendannelse - i stedet lad den hente friske opdateringer og programmer selv via update.
Avatar billede nellem Nybegynder
16. juni 2014 - 16:02 #17
Ok, men endnu engang tak for din hjælp og interesse i mit problem.
MVH
nellem