Avatar billede dmg Nybegynder
21. maj 2014 - 04:37 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken raid skal jeg vaelge

Hej experts,

Sorry er paa US keyboard.

Jeg har lige koebt en server som skal hoste vores system. Jeg vil gerne ha sat RAID'et op soedan saa hvis en harddisk goer i stykker koerer systemet stadig. Derefter skal der indsaettes en ny harddsik som er klar til endnu en situation.

Jeg har koebt 4 harddiske og havde taenkt mig at bruge raid 5. Men efter at ha laest de forste 4 linjer i nedenstoende svar:
http://serverfault.com/questions/118181/which-is-better-raid5-1-hotspare-raid6

Lyder det ik som en go ide.
Hoeber der een der kender en go loesning.
Avatar billede montago Praktikant
21. maj 2014 - 11:10 #1
høj sikkerhed + høj performance + høj pris = RAID 10

høj sikkerhed + høj performance + lille pris = RAID 5

meget høj sikkerhed + høj performance + halvhøj pris = RAID 6

hvis du ikke har brug for al pladsen og data er meget kritisk sammen med performance er RAID 10 det bedste du kan få. Du kan miste 1 til 2 diske og køre videre - det er VIGTIGT du køre RAID 10 og ikke 01 !!

RAID 5 har den ulempe at når man mister 1 disk, så er risikoen for at miste 1 disk mere under rebuild meget høj!.

når det så er sagt, så er RAID ALTID usikkert fordi du har 1 Point of failure : Disk controller / motherboard / operativsystem

så du skal helst opbygge dit raid med den tanke at det brænder sammen en dag - derfor - hav altid backup af dit raid. så kan det aldrig gå galt.

btw - Software RAID er BEDRE end hardware raid - uanset hvad folk ellers prøver at bilde dig ind. med SW Raid kan du tage dine diske og flytte dem til en anden PC - det kan du ikke nødvendigvis hvis du vælger HW raid... da Controller skal være IDENTISK !

SW Raid virker umiddelbart blot ved at flytte diskene.

Performance er den samme .. RAID5 på en Intel i5'er koster kun 3-5% CPU og moser af sted med 4-500 MB/s (alt efter caching)

Jeg har selv valgt RAID5 med 4 diske, da plads er vigtigt for mig + jeg kan udvidde med en disk mere når jeg har lyst. RAID10 virker kun med 4 diske eller 6, 8, 10 osv.
Avatar billede chalde Seniormester
21. maj 2014 - 11:30 #2
btw - Software RAID er BEDRE end hardware raid - uanset hvad folk ellers prøver at bilde dig ind.
Det kommer da i den grad an på dit setup. I et hjemmesetup ja, enterprise setup med høje krav til både funktioner, timings, performance og sikkerhed, så nej. Jeg tror jeg ville få svært ved at argumentere over for vores applikations- og databasefolk, at vi lige låner 5% af deres cpu-kraft og at de i øvrigt ikke skal forvente den latency de ellers har behov for.

Men jeg er ganske enig. Til hjemmebyg = software raid (bruger det selv af samme grunde som du fremhæver). Men blot for at pointere, at softwareraid på ingen måde er den bedste løsning altid (lige meget hvad folk forsøger at bilde dig ind).
Avatar billede montago Praktikant
21. maj 2014 - 11:33 #3
Avatar billede chalde Seniormester
21. maj 2014 - 12:58 #4
#3 Absolut intet galt med Software-raid - til det rette formål (se dit 2. link ;) ). Som sagt i #2 så kommer det an på behov og formål.
Nok SW vs HW snak her.

#0 Hvad er formålet med systemet? Hvad skal det drifte?
Avatar billede montago Praktikant
21. maj 2014 - 13:08 #5
link #2 er forældet...  så mange af de ting der står passer ikke.

det var kun for at give et overblik over fordele / ulemper, men efter at have kigget siden igennem, trækker jeg den tilbage.
21. maj 2014 - 15:53 #6
Hvilket OS anvender du?

Hvis det er en form for Nix, så har du sikkert mulighed for at anvende ZFS, med 1, 2 eller 3 gange parity.
Avatar billede montago Praktikant
21. maj 2014 - 16:05 #7
Avatar billede dmg Nybegynder
22. maj 2014 - 04:26 #8
Hey gents!

Undskylder igen for ik at ha DK keyboard.
Tak for alle svarende. Jeg har laert en hel del efter at ha laest alle jeres svar.

Jeg glemte at sige systemet og OS'et skal installeres paa samme RAID og har derfor... for nu valgt RAID 1 med spare. Senere hen tilfoejer jeg RAID 5 til serveren som vil blive anvendt til fildeling.

OS'et kommer jeg til at koerer RAID1 med 3 diske(2+1spare).
Fildeling bli'r RAID5.

Er det ik en meget go loesning?
Avatar billede montago Praktikant
23. maj 2014 - 09:50 #9
Det er totalt overkill at køre RAID1+Spare ... dvs du bruger 3 diske og kun får 1 diskplads ud af det.. pointen med RAID1 er at den ene disk kan dø uden at du mister data, når det så sker, er det billigt at købe en ny som du så reetablere med.

RAID1 til OS alene er også overkill - med mindre du har vigtige ting liggende på den - at lave backup et andet sted er en bedre løsning - evt med Symantec System Recovery (GHOST)

Den bedste løsning (efter min mening) er at køre OS på SSD eller en lille dedikeret HDD - og benytte RAID5 til dine 4 diske.
Avatar billede montago Praktikant
23. maj 2014 - 09:51 #10
men som sagt, hvis du er MEGET bange for at miste data, skal du vælge at køre RAID10 og evt lave extern backup.
23. maj 2014 - 15:14 #11
Hvorfor er det OSet skal være på raidet?

Du har endnu ikke nævnt hvilket OS du vil anvende.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
28. maj 2014 - 14:06 #12
RAID 6, sammen med 2,3 og 4 er ikke standard RAID levels og er meget lig med RAID 5. Men som alle her har nævnt kommer det meget an på hvad din maskine skal foretage sig.

Hvis du kun tænker på sikkerhed er RAID5 fint, da det ikke er så dyrt disk-messigt. Har du derimod brug for hastighed er RAID1+0 eller 0+1 vejen du skal gå.

For i modsætning af hvad der ellers er kommet frem, er performance på RAID1+0 og RAID5 ikke det samme!

Så hvis det er en storage server der ikke får tæv, ville jeg vælge RAID5, men er det derimod en f.eks. database server ville jeg lave RAID1+0
28. maj 2014 - 14:17 #13
Raid 5 er ikke rekommanderet til "seriøst" (professionelt) brug i dag, dog er Raid 6.

Hvis muligt så kør:
OS fra USB og load det ind i RAM (RAMdisk).
Data på RAID 6, ZFS RAIDZ-2 eller ZFS RAIDZ-3.
Dedikeret SSD til Database stuff.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
28. maj 2014 - 14:42 #14
Det er rigtigt at der er nogen der foretrækker den ekstra paraty blok som RAID6 giver. Men tabet i performance for at forbedre redundancy og rebuild tider kan jeg ikke forstå (det sker så sjældent). Hvis redundancy og rebuild tider er SÅ vigtige ville jeg vælge RAID10.
Avatar billede dmg Nybegynder
03. juli 2014 - 21:32 #15
Hey guys,

Tak for kommentarer og svar. Jeg valgte at bruge RAID 1(mirror). Loeb toer for tid.
Det rigtigt det overkill at ha 3 diske og kun anvende 1 men bliver jeg noedt til indtil videre.
For dem der gerne vil ha point.. Laeg et svar saa jeg kan uddele point. Sorry for den lange svar tid.