Avatar billede seiffert Nybegynder
29. maj 2014 - 15:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hjælp til valg af rette server.

Hej Eksperter, jeg ved ikke lige om det er den rette kategori men nu prøver jeg.

Jeg har længe gerne ville købe min egen server og rode med.

Jeg har en del krav til den såsom pris, energi forbrug, opgraderingsmuligheder.

Til at starte med vil jeg bare gerne have den kan fungere som exchange server, storage, AD og lidt andet, men vil gerne kunne opgradere den længere hen af vejen så jeg ikke behøver købe helt ny server.
Jeg tænker den skulle kunne trække en del virtuelle maskiner så jeg kan rode med de forskellige server programmer og kan lave lidt test miljøer.
så der skal jo gerne kunne være en del ram, tænker også der skal kunne være plads til 2 CPU'er.
Og så skal den jo helst være så billig i strøm som muligt. Ved godt den tager en del hvis den står tændt døgnet rundt (hvilket den nok skal).

Jeg håber meget på nogle muligheder fra jer da jeg er lidt overvældet af alle de muligheder der egentlig er.
prisen skulle helst ikke overstige 8000 kr men igen, kom med foreslag, byder alt velkommen.

hvis i vil vide mere så bare spørg ind til det.

Hilsen Chris
29. maj 2014 - 16:56 #1
Du får ikke meget professionel server for 8000 kr. Min startede på 16000 (uden HDD), derefter har jeg lagt ca. det dobbelte på opgradering/tilkøb af HHD, CPUer, RAM...

Du kan bygge en selv, finde noget brugt (tjek Ebay) eller gå efter noget small enterprise/SOHO udstyr. Eks. HP ProLiant MicroServer Gen8.
Avatar billede seiffert Nybegynder
29. maj 2014 - 17:40 #2
det ved jeg godt... var også bare som et ca. tal, men som jeg også skriver ved jeg godt at i godt må kommer med foreslag der overstiger 8000 kr.

men hvis jeg skal bygge selv vil jeg stadig gerne have lidt råd til at hvad jeg skal købe for at det bliver stabilt, kan trække det jeg på sigt vil lave og at den ikke æder strøm som en i helvede..
ved godt det er meget forlangt, men jeg er åben for det hele.
29. maj 2014 - 18:04 #3
Hvor mange VMs har du tænk dig at du skal køre, og hvor "aktive" (belastet) skal de være?
Avatar billede seiffert Nybegynder
29. maj 2014 - 18:06 #4
jamen det kan være alt mellem 5 - 20 vm'ere, til at starte med gør det ikke noget hvis det bare er 5 vm, så længe der bare er udvidelses muligheder :)

kan desværre ikke helt svare på hvor aktive de skal være.
29. maj 2014 - 18:10 #5
Skal det være tower eller rack?
Avatar billede seiffert Nybegynder
29. maj 2014 - 18:11 #6
ligemeget til at starte med :)
Avatar billede seiffert Nybegynder
29. maj 2014 - 18:17 #8
det er begge rigtig gode bud :)
tak for det!
29. maj 2014 - 19:09 #9
http://www.supermicro.nl/products/system/2U/
http://www.supermicro.nl/products/system/tower/

Andre ting du skal forholde dig til:
- stabiliteten af din strøm (om du har behov for en UPS)
- din internet forbindelse (statisk IP/DDNS).
- Du får nok også behov for et domæne og et eller flere certifikater (tjek http://startssl.com).
- Disk setup (raids...)
- Host OS
- osv.
Avatar billede seiffert Nybegynder
30. maj 2014 - 13:00 #10
okay tusind tak for hjælpen :)
hvis du vil have point så smid et svar ;)
30. maj 2014 - 13:07 #11
Np :)