Avatar billede Anders F Praktikant
01. juni 2014 - 10:58 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Sp. om html-editor som erstatning for Dreamweaver?

Har nogen et godt forslag til en alternativ html-editor for Dreamweaver?

Jeg synes, Dreamweaver er blevet så dyyyyyyyr!

Jeg vil lige sige, at jeg ikke er en total html-haj, jeg har engang lært at bruge Dreamweaver MX 2004 på et kursus, og jeg kan lidt, og Dreamweaver er godt, fordi det gør meget for én, så man slipper for at tænke så meget, hvis man vil lave et lille, enkelt site.

Jeg har lige været på et Joomla-kursus, og det tegner godt, men det er sværere at lave lige præcis den slags site mht. design, man gerne vil, fordi man er nødt til at bruge (eller jeg er nødt til) forud-lavede skabeloner.

Så kender nogen til alternativer? Jeg har set på CofeeCup html Editor til ca. 250 kroner: http://html-editor-software-review.toptenreviews.com/coffeecup-review.html

Det må altså gerne koste lidt, men ca. 4.000 kr. for Dreamweaver CS6 er bare "for meget". Det er så den nyeste version. Kan nogen evt. anbefale brugte, ældre versioner af CS, der måske er til at betale, fordi de er lidt ældre?

Dreamweaver MX 2004 har jeg fået til at virke på min ny pc, men Adobe har i princippet slukket for serveren, så det er noget bøvl, det vil ikke bare lade sig aktivere, og jeg gider ikke det bøvl næste gang, tror jeg. Derfor overvejer jeg alternativer?

Mvh.
Avatar billede Six Nybegynder
01. juni 2014 - 12:22 #1
Jeg vil foreslå dig at afprøve de gratis alternativer først :) Det kan jo være du kan spare dine penge, hvis de dækker dit behov.

http://kompozer.net/

Prøv at give denne et skud, har ikke selv prøvet den, men den får gode ord med på vejen.
01. juni 2014 - 13:38 #2
Avatar billede Anders F Praktikant
01. juni 2014 - 14:29 #3
Hej fjappe:

Jeg har set på de gratis, men jeg er interesseret i at få et bud fra nogen, som virkelig har arbejdet med en af dem og kender den til bunds - fordele og ulemper. Alle har de deres ulemper, og det er især dem, jeg er interesseret i at kende, inden jeg går begynder at bruge en ny.

Ellers må jeg spendere pengene på en Dreamweaver, selvom det kommer til at gøre ondt :-)

Mvh.
Avatar billede keysersoze Guru
01. juni 2014 - 15:18 #4
Hvad jeg ser af ulemper eller fordele kan meget vel være forskelligt fra hvordan du ser det - jeg ville fx foreslå webmatrix eller visual studio Express men da jeg er håndkoder kunne jeg kunne frygte at de er for programmør-minded hvor du lyder mere til at tilhøre drag'n'drop-folket. Men det er da heldigvis let at hente dem, prøve og slette hvis det ikke lige var hvad man søgte.
Avatar billede Anders F Praktikant
01. juni 2014 - 16:17 #5
Hej keysersoze:

Ja, jeg tilhører helt sikkert drag-n drop-folket :-)

Jeg laver hjemmeside så sjældent, at jeg kan ikke huske noget fra gang til gang.

Så jeg skal nok have noget drag'n drop - eller noget, der gør det nemt?

Mvh.
Avatar billede bing89 Nybegynder
01. juni 2014 - 17:07 #6
Jeg bruger netbeans, som jeg er fint tilfreds med.. Og så er det gratis :)
Avatar billede bing89 Nybegynder
01. juni 2014 - 17:07 #7
Avatar billede Six Nybegynder
01. juni 2014 - 19:44 #8
Når de nu alligevel er gratis, så sker der jo intet ved at du henter, installerer og afprøver om de dækker dine behov? :)

Det du søger hedder en WYSIWYG html editor (What you see is what you get)

Du kan eventuelt prøve at se nogle videoer af de forskellige editors på youtube inden du henter, så har du da en ide om brugerfladen inden du henter :)
01. juni 2014 - 19:47 #9
Jeg kan foreslå Adobes nye open source web editor - http://brackets.io/

Har mange gode features og en masse plugins.
Avatar billede JAWE3 Nybegynder
01. juni 2014 - 23:48 #10
Hej Anders
Joomla har jo en html/css editor indbygget, som du kan gå ind og lave ændringer i designet, ved hjælp af, men det er jo uden design-view, som DreamWeaver jo har...

Jeg foreslår at du kigger på nemprogrammering.dk's joomla kursus. Det er gratis at se på siden og du kan se et afsnit ad gangen. http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/joomla/joomla6-1-tekst-editor-artikel-tilpasning.php

Måske er der noget du kan bruge derfra.

Venlig hilsen Jens Andersen
Avatar billede keysersoze Guru
02. juni 2014 - 09:22 #11
I mine forslag kan du også sagtens lave drag'n'drop - men om de muligheder de har er tilstrækkelig for dig kan kun du svare på (:
Avatar billede Anders F Praktikant
02. juni 2014 - 12:56 #12
Hej TheBlackKnight:

Er der også WYSIWYG i Brackets?

Er det Adobe, der har lavet en free html-editor?!

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
02. juni 2014 - 12:57 #13
Hej JAWE3

Tak for linket, men jeg tror, det er noget lidt andet, jeg er på jagt efter.

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 13:09 #14
Hej alle!

Der vil have points, og som er kommet med forslag til programmer, der er alternativer til Dreamweaver, smid et svar, så deler jeg dem mellem de, der har svaret.

Tak.

Mvh.
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2014 - 13:12 #15
Svar

Hvad endte du med?
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 15:17 #16
Hej.

Jeg endte ikke rigtig med noget ... tror jeg køber en brugt Dreamweaver CS3 eller CS4 til en rimelig penge, hvis det kan lade sig gøre.

Der var ikke rigtig noget klart svar på, hvad man skulle gøre elelr kunne gøre.

Du får points, når de andre har fået lidt mere tid ti lat give et svar.

Mvh.