Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
15. juni 2014 - 17:01 Der er 8 kommentarer

DNS og DHCP i Active Directory

Hvorfor er det, at Windows Server 2008 anbefaler, at installere DNS sammen med Active Directory? Hvilke fordele giver DNS internt i en virksomhed?

Hvad er fordelene ved at opsætte en DHCP server i en virksomhed på 25 personer?
15. juni 2014 - 17:41 #1
Fordi de fleste AD services benytter DNS for at virke.

Med en intern DNS server, så kan du lave DNS adresser som kun virker for folk på LANet. Eks. at folk skriver intra i browser adresse feltet redirecter dem til intranet siden.

Hvis du har en god router med DHCP, så behøver du ikke en server til at håndtere samme opgave.
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
15. juni 2014 - 18:06 #2
#1 Er er andre fordele?
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
15. juni 2014 - 18:07 #3
#1 Gælder det for Windows Server 2008?
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
15. juni 2014 - 18:07 #4
#1: Edit, hvilke service er det, som kun virker, hvis AD har tilknyttet DNS? :)
15. juni 2014 - 21:11 #5
#2 DNS er infrastruktur, og kan sammenlignes med en telefonbog.

#3 Jeg mener det gælder for alle Windows Server udgaver siden NT.

#4 Active Directory Domain Services. Du kan havde DNS servicen på samme maskine eller en anden.

Resten af AD servicerne (http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd578336%28v=ws.10%29.aspx) med undtagelse af Active Directory Lightweight Directory Services, mindes jeg at være bundet op på AD DS, så du kan sige at indirekte har de behov for DNS.

Andre services der anvender DNS: DFS, DHCP, Group Policy, IIS, SharePoint, Exchange, Lync...
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
16. juni 2014 - 11:58 #6
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
16. juni 2014 - 11:58 #7
Skriv som svar - og jeg giver dig point
16. juni 2014 - 13:07 #8
:)