Avatar billede jodde Praktikant
21. juni 2014 - 13:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Muligheder for opgradering af HP stationær

Hej,

Vi har en HP Pavilion m9368.sc stationær pc i vores familie, som i bund og grund virker rigtigt godt til vores behov, men dog alligevel måske godt kunne have godt af en opgradering.

Produktnr: KX565AA
Windows 7 Ultimate, 64 bit
Intel Core 2 Quad CPU Q9300 2,5 Ghz
4,0 gb RAM
Har monteret nye harddiske, så kapaciteten nu passer til vores behov, så de skal ikke skiftes igen i denne omgang.

Jeg skal snart have maskinen formateret alligevel, og overvejer kraftigt en "foryngelseskur" af maskinen, hvis muligt.

Jeg vil derfor gerne høre jer om flg:

1) Hvis vi gerne vil opgradere til USB 3.0 kort, hvilke(t) kort vil i så fald være mulige at isætte/montere, som kan håndteres af bundkortet ? Vil gerne have en større ekstern HD, og kunne jo så med fordel købe én der har USB 3.0, men kræver naturligvis at min maskine kan håndtere det "nye" format, så jeg kan få en effekt af den øgede hastighed.

2) Jeg vil gerne have flere / hurtigere RAM isat: Er det muligt, og hvilke kan maksimalt monteres ? DDR2 / DDR3 / SO-DIMM / Andet ? Samt er det max 8 gb RAM som maskinen kan håndtere ?
Og er der nogle krav til evt. producent ?

3) Kan jeg med fordel opgradere til Windows 8, eller bør jeg blive ved W7, som i bund og grund kører fint på maskinen ?

På forhånd tak for gode råd & vejledning, så vi ikke ved en fejl kommer til at købe noget, der ikke passer til vores maskine.

Mvh. Jesper.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. juni 2014 - 15:43 #1
En start er vidst at lave bios opdatering: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?cc=dk&lc=da&dlc=da&product=3765616

Vælg vista 64 bit og finde bios.

De andre spørgsmål du har er ikke lige min stærke side, da det er dn hp og der synes jeg altid at måtte konstatere begrænsninger på det ene eller andet led.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2014 - 15:49 #2
2 Du kan ikke isætte mere eller hurtigere ram end det som bundkortet understøtter. Du kan med Crusial Scan se hvad bundkortet kan klare: http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Jeg havde ikke opgraderet til Windows 8, når den kører så godt på Windows 7. Enkelte processorer understøtter ikke Windows 8, så hvis du vil opgradere, vil jeg anbefale du kører upgrade advisor til windows 8: http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=321548
Avatar billede jodde Praktikant
22. juni 2014 - 11:33 #3
Blueeyez -> Tak for link, og BIOS er nu opdateret. Men kan ikke mærke nogen ændring. Er dog rart at vide at BIOS nu kører med nyeste fw.

220661 -> Har kørt Crusial Scan, og den fortæller mig at det er muligt at erstatte de eksisterende 4gb RAM, med 8gb RAM. Dejligt. Noget jeg vil arbejde lidt videre med, for at finde nogen der kan passe til min pc.

Kørte W8 kompatibilitetstesten, og har besluttet at blive på min W7.

Ved I om der er nogen steder hvor jeg kan finde ud af om min pc vil kunne få et USB 3.0 kort isat, så jeg kan få glæde af den øgede overførselshastighed ?

Endnu engang tak til jer begge :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2014 - 11:48 #4
Det burde du kunne hvis du har en ledig pci slot til overs på bundkortet:
http://www.dustinhome.dk/product/5010520691/sandberg-usb-3-0-pci-e-card/?gclid=CJ7YlcqXjb8CFUTecgodaysAqg
http://www.proshop.dk/Controller/Transcend-USB3.0-PCI-Expansion-Card-2221309.html

Du kan se en video her der viser hvordan det monteres:
http://www.youtube.com/watch?v=eyxK7-3R7Us

Vil du selv se flere kort, så lav en søgning med "usb 3 kort"
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2014 - 11:56 #5
Ser bundkorte sådan ud http://kortlink.dk/egxq burde du have 2 porte
Avatar billede jodde Praktikant
27. juni 2014 - 16:59 #6
220661 -> Mit bundkort er nøjagtigt det som du linker til, så jeg burde kunne montere et USB 3.0 kort uden problemer.

Hvis jeg finder et kort og monterer det, vil det jo naturligvis sidde på bagsiden af computeren.
Kan man købe et forlængerkabel, så f.eks. en ekstern USB HD kan plugges i et kabel der er trukket om på forsiden af computeren ? Og i så fald hvilket kabel bør det være ? For der er måske noget med strømforsyning i kablet der skal tages højde for, eller ?

PS: Hvis du kan/vil svare på ovenstående, så læg gerne svaret som et svar, og ikke en kommentar, så jeg kan give dig point.

På forhånd tak :-)
Avatar billede jodde Praktikant
27. juni 2014 - 17:12 #7
...Eller kan jeg købe en USB 3 HUB, og på den måde få x-antal porte, placeret hvor jeg vil ? Og skal jeg lede efter noget specielt, hvis jeg skal være sikker på at der er "strøm" i den, da jeg ved at flere USB HD ikke har en intern strømforsyning, men skal have strøm fra USB forbindelsen ?

PFT :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2014 - 18:07 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2014 - 18:09 #9
Avatar billede jodde Praktikant
27. juni 2014 - 18:19 #11
Nej, tænkte mere på et USB 3 kort isat, med f.eks. 2 udgange. Og så bruge den ene udgang til at "strømføde" en USB 3 hub med f.eks. 5-7 porte, som jeg så kunne have stående ovenpå den stationære eller på skrivebordet. På den måde har jeg nemmere adgang til USB 3 indgangene, i stedet for at skulle trække computeren ud/ind, hver gang der skal tilkobles noget. Og da de fleste hubs har særskilt strømforsyning så burde de vel kunne være strømgivende til alt det USB udstyr der bliver isat, eller ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2014 - 18:42 #12
Nej på de fleste usb hubs er der  altid strømforsyning med, da du kan komme til at overbelaste usb porten i computeren. MAn kan købe et kabel, hvor man kan få to stik for et, men det er jo for lidt ikke?
Den hub jeg har fundet her har ekstern strømforsyning:
http://www.edbpriser.dk/fordelerboks-switch/logilink-usb-30-super-speed-4-port-hub-id-813295.aspx?gclid=CPKMyaS_mr8CFer7cgod7hkA_A
Avatar billede jodde Praktikant
27. juni 2014 - 20:24 #13
Tak for linket til USB hubben. Hvis jeg isætter et USB 3 kort (som det du linker til), skal jeg så stadig være ops på evt. overbelastning af den port i USB kortet, som kablet fra USB hubben vil bruge ?
For ellers kan jeg jo ikke bruge en hub hvis den vil belaste udgangsporten på kortet ?

Hvis det ikke vil give problemer, tror jeg at jeg køber et USB 3 kort, og en USB 3 hub med strømforsyning, og så er min gamle pc "tunet" til USB 3

På forhånd tak :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2014 - 07:32 #14
Nej det skal du ikke, da forsyningen føder med strøm til det der sættes i hubben. Og derved bruges kablet fra pc til hub primært som signal kabel.
Velbekomme.