Avatar billede uffesteenberg Novice
23. juni 2014 - 07:45 Der er 6 kommentarer

Installere Win7 sammen med XP?

Hat en pc med xp, der skal have Windows 7 installeret.
Kan det på nogen måde lade sig gøre at installere Som 7 ved siden af XP.. altså så begge styresystemer kan bruges på compputeren?
Har nemlig brug for at kunne anvende XP lidt endnu, men java/ netbank osv. kræver jo snart et nyere styresystem...
Avatar billede sky Nybegynder
23. juni 2014 - 08:29 #1
Dual boot
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2014 - 11:38 #3
#2 det er ikke skudsikkert. Et er, at nemid er klar, men de sites, der bruger nemid-login har frem til 31. Dec med at lave deres del. Så nogle sider virker, andre ikke.
23. juni 2014 - 12:44 #4
Ja det kan du godt.
Du kan enten lave en dual eller multi boot:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/install-multiple-operating-system-multiboot#1TC=windows-7

Eller du kan køre en virtuel XP på din Windows syv:
http://www.eksperten.dk/spm/995397
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. juni 2014 - 19:37 #5
Det er faktisk meget nemt. hvis din hd er delt op i flere partitioner eller du her mere end en hd i maskinen så er det meget ligetil.

Med windows XP på maskinen sætter du windows 7 dvd i og genstarter, opsæt maskinen til at boote på dvd drev først. Når maskinen starter op med windows 7 install vælger du custom (Avanceret install)Det er den nederste af de 2 på menuen. herefter vælger du blot hvilket drev du vil ligge windows 7 på, vælg det drev som XP ikke ligger på. Og følg installion.

Vær dog opmærksom på at den dag du sletter windows xp for kun at køre windows 7 kan du ikke bare slette XP og så tro at den booter windows 7 op.
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. juli 2014 - 14:47 #6
Det lykkedes, så læg svar for point :-)

PS: Og når man så er færdig med at bruge XP engang, er der så en måde at slette den partition uden det går ud over den nye Win7-partition???