Avatar billede fqthjoe Nybegynder
08. august 2014 - 09:07 Der er 3 kommentarer

Fyldt server - minimere databasen

Hej eksperter.
Har en Windows server 2011 med Exchange server på. Den har går fint i et par år. Nu går den istå med at modtage temmelig ofte. Så sletter jeg nogle filer på serveren. F.eks. temp og genstarter igen,. Derefter kører det fint en dags tid eller to. Så skal jeg gøre det samme igen. Pladsen er omkring 130 GB, men der er kun 4-5 GB tilbage som er ubrugt. Tænker derfor det må være nogle/en database som der er reserveret plads til uden det reelet bruges fuldt ud. Har nemlige kun 7-8 mailboxe a ca. 2 GB. Ellers ikke installeret noget på serveren. Har prøvet et kigge på ESEUtil, men er i tvivl om det er det rigtige... Har også prøvet at lave en brugers mailbox mindre fra 2 GB til 1 GB og genstartet, men det giver ikke mere plads....
Please help... :-)
vh Thomas
Avatar billede KHHP Juniormester
08. august 2014 - 11:52 #1
Når du skriver Windows Server 2011, så antager jeg at det er en Small Business Server vi har med at gøre.
Det jeg typisk ser i tilfælde som dit er at WSUS fylder disken. WSUS er smart når virksomheden har en bestemt størrelse, men typisk kan den undlades og deaktiveres. I enkelte tilfælde kan WSUS godt sluge omkring 50GB diskplads bare for at køre. Hvis man rydder op vil den tage den plads som er ledig.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
10. august 2014 - 11:15 #2
Takker. Et rigtigt godt bud. Har tjekket WSUS folderen, og slettet hvad der var i den. Det gav en lige smule, men ikke så meget.
Kan desværre ikke fjerne rollen som WSUS, går i fejl hver gang.
Har du andre ideer.... Er ved at blive skør af det ;-)
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
11. august 2014 - 10:57 #3
Nå. Så fik jeg den videre...
min database fra 20 GB til 15 GB. Så lige nu kører alt fint.
Fandt ud af, at bruge ESEUTIL :-)
Tak for input.

/thjoe