Avatar billede nicidem Nybegynder
09. august 2014 - 20:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at lære mere om strøm/el

Pænt goddag.

Jeg har brug for at lære mere om strøm og el. Er der nogen der har gode links til video, sites eller bøger??

Jeg arbejder med IT til dagligt, ofte i datacentre. Det er ofte jeg må tage mig til hovedet når det kommer til strømdelen. Jeg har haft fysik på A niveau på HTX, så jeg forstår basics.

- Men sådan noget som, hvor meget strøm kan jeg trække fra et udtag?
Jeg stod f.eks. forleden og satte udstyr op i et kontor. Jeg løb tør for stik og måtte sætte 3 stikdåser i led af hinanden. Så slog det mig, gad vide hvornår et eller andet futter af!

Strømtavler og relæ er også et ret så ukendte områder for mig, som jeg gerne vil vide mere om!
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2014 - 20:52 #1
Typisk har du en 10amp sikring ved kontakter. 10amp gange 220volt giver 2200watt. Så du må ikke trække mere på den kontakt-gruppe.
Jeg har fx haft en elkedel og en ovn på en kontakt og bilvarmer (om vinteren) på en anden kontakt. De var på samme gruppe/sikring, så hvis alle tre var tændt, så gik sikringen. Men 2 var ok.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2014 - 22:27 #2
I Danmark er 400 volt eller kraftspænding en af de to standardspændinger, der bliver distribueret ud af el nettet fra kraftværker til forbrugere. Den anden standardspænding er 230 V.
Installationer der er færdiggjort efter 1. januar 2004 Bruger 13 Amp. Sikringer på 230 Volt siden
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2014 - 08:14 #3
Enig med de andre. Installationer der er lavet før 2004 må også godt køre med 13 ampere på sikringsgruppen da de skal være lavet med 1,5 kvadrat ledning. Har du en gruppe som der er belastet, så prøv at se om du kan fordele belastningen ud på flere grupper hvis muligt.
Avatar billede Antlars Novice
10. august 2014 - 09:45 #4
Der hvor det bliver lidt farligt er når man kobler flere stikdåser til i forlængelse af hinanden (mangler stikkontakter) ligesom nicidem gjorde. Disse stikdåser er som regel færdiglavede og dermed monteret med 2 gange 1 kvadrat ledning. Det vil sige at den tynde ledning der går til stikkontakten kan komme op på at bære 10-13 Amp., -så bliver den lun, med chance for afbrænding.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2014 - 10:47 #5
#4 Ja det er rigtigt.
Her skal man, hvis man kan fornemme det, vælge den der har den kraftigste ledning først i forløbet, da den kan bære den største belastning, og den tyndeste til sidst.
Det udstyr der bruger den største ampere skal så også monteres først i systemet på den kraftige ledning.
Avatar billede nicidem Nybegynder
12. august 2014 - 21:48 #6
I er simpelthen bare for gode, tak for info! :)
Svar lige alle sammen! Hvis i har links til mere info, så tager jeg meget gerne også imod det :)
Avatar billede nicidem Nybegynder
12. august 2014 - 21:50 #7
Og med 13amp og 230v i nye installationer, vil det sige jeg maks. kan smide 2990 watt på en kontakt? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2014 - 22:23 #8
Ja det er korrekt :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
12. august 2014 - 22:36 #9
I teorien ja men i praksis nej. Fra et sikringstavle sendes den enkelte fase oftest ud til flere  Afbrydere således at der er flere gange 1,5 Kvadrat ledning at fordele belastningen på.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2014 - 15:49 #10
#9 Enig.
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. november 2015 - 07:50 #11
Husk at svare...
Avatar billede poko1 Ekspert
02. november 2015 - 08:15 #12
Tillykke med dine svært optjente point! Lol.