Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 01:40 Der er 11 kommentarer

Sikkerhedskopiering

Hejsa

Jeg skal til at sikkerhedskopiere windows, er der nogle folk herinde som har nogen erfaring med dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2014 - 09:31 #1
lav et image af hele disken - i fald noget går galt tager det ikke lang tid at gendanne komplet opsætning. Vælges denne løsning brug fx http://www.macrium.com/reflectfree.aspx (gratis) Husk at lave en bootcd/usb i programmet, så du kan indlæse image efter nedbrud.

En alm backup ville kræve, at du startede med at indlæse windows og programmer fra cd/net. Men vælges denne vej, så brug 'windows let overførsel' som tager data og indstillinger i et hug.

Du kan fx lave et image, som du opdaterer fx hver måned, og så windows let overførsel efter behov - fx ugentligt. Så vil du maksimalt kunne tabe en uges arbejde - vigtige opgaver skal du derfor have løbende kopier af i fx onedrive/dropbox.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 17:55 #2
jeg har 2 stk. usb stik siddende i min pc, jeg går ud fra at det kan lade sig gøre at sikkerhedskopiere windows til det ene af dem
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 17:56 #3
der kommer en besked frem hvor der står "indsæt et flytbart medie - der skal bruges et cd/dvd eller usb drev for at sikkerhedskopieringen i windowskan fortsætte".
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 18:02 #4
så lykkedes det at sikkerhedskopiere det hele, der ligger 4 filer og roder som hedder restore, mediaid.bin og autorun, vil det kunne lade sig gøre at gendanne windows fra USB stikket så, hvis man f.eks booster computeren og så loader det hele fra usb stikket?

det ville umiddelbart være nemmere end at skulle bruge CD..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 18:02 #5
der skulle stå booter og ikke booster..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 18:43 #6
claes er du her?

jeg syntes ikke umiddelbart at jeg kan finde usb stikket inde i windows boot manager
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2014 - 19:23 #7
hvordan har du lavet det? hvilket program? som jeg ser det, så har du lavet en nødstart-usb/cd og det indeholder ikke dine data.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. september 2014 - 19:51 #8
jeg har bare brugt windows egen sikkerhedskopiering inde i system og sikkerhed > sikkerhedskopiering og gendannelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2014 - 20:02 #9
Det er kun lige dine data. Alle programmer og Windows selv skal du have lagt ind manuelt i forvejen.
Hvis du vil have en brugbar kopi af din maskine med alle programmer og drivere, så skal du lave et image.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. oktober 2014 - 01:40 #10
Så hvad er helt præcist formålet med windows sikkerhedskopiering? Er det bare en form for ekstra systemgendannelse?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. oktober 2014 - 08:06 #11
Systemgendannelse er programmer og Windows selv.
Sikkerhedskopiering er din opsætning og dine data.
To helt adskilte ting.