Avatar billede super_bedst Novice
10. oktober 2014 - 18:03 Der er 7 kommentarer

Hvodan løses denne

Jeg har en udfordring, jeg kan ikke dreje hvordan nedenstående case løses bedst, forslag modtages gerne:

Case:
Materiale registrering med 50 brugere (lagersteder) der hver har 100 forskellige materialer i bilen (Liste med varenummer, beskrivelse, projektnr, antal. varenummer og beskrivelse er fast, projektnr er preudfyldt, og antal er tomt), der ved hver kunde noterer hvad der er brugt.

Hver aften skal der kørers et script der sender en mail med sumtotaler fra hver bruger der har forbrugt noget den pågældende dag, der minder om dette:

"Bil nr x1 har brugt følgende:
Varenr    Beskrivelse projekt                Forbrugt antal
1000144 testvare    3998-testprojekt    19"

"Bil nr  x3 har brugt følgende:
Varenr    Beskrivelse projekt                Forbrugt antal
2541872 fugemasse  3998-testprojekt    2
2554462 skruer        3228-skruer          234"

Mailen skal således kun indeholde oplysninger om hvad der er brugt på denne dag.

Hvad er den bedste struktur på databaser mv.
hvordan laves listen bedst, iforhold til dbstruktur
Hvorledes laves ovenstående sortering
Avatar billede tobrukDk Novice
10. oktober 2014 - 18:14 #1
Hvor meget har du selv prøvet at lave?
Avatar billede super_bedst Novice
10. oktober 2014 - 19:11 #2
Jeg har både lavet noget i php, og lavet en stor form i php, med forbindelse til MySQL, men i denne forbindelse er jeg lidt usikker på hvad den korrekte start på dette er, hvordan det er mest hensigtsmæssigt at lave database strukturen, i forhold til funktionen.
Avatar billede cpufan Juniormester
10. oktober 2014 - 19:25 #3
Hvordan skal du bruge data efterfølgende - det er næsten mere vigtigt!
Skal det kunne spores for hver dag, bruger, sted osv?

Hvorfor skal det sendes i en mail?

Stederne/brugerne indtaster vel det forbrugte på en hjemmeside?

Er det admin der skal have en statusmail fra hver bruger, eller fra systemet med en oversigt?

Hvis du kan forklare behovet "i den anden ende" kan jeg guide dig i mål
Avatar billede tobrukDk Novice
10. oktober 2014 - 19:26 #4
Super_bedst kom med det så kigger vi på det?
Avatar billede super_bedst Novice
10. oktober 2014 - 19:53 #5
Formålet med dette er lagerstyring. Da et firma har entreret med en ekstern entreprenør, og da firmaet leverer materialerne direkte i bilerne ved entreprenøren. Entreprenøren ikke har mulighed for at få adgang til lagerstyringen hos firmaet, skal der hverdag indsendes forbrug for hver enkelt bil, således firmaet kan nedskrive forbruget på bilen og sende nye varer. Min og max grænser på bilen styres af firmaet. Entreprenøren skal blot indtaste forbruget ved hver kunde på en hjemmeside der så samler forbruget for dagen, og sender det til lageret om aftenen.
Avatar billede super_bedst Novice
11. oktober 2014 - 18:31 #6
Det jeg har nu, er 3 database tabeller med varer til her deres del af formen, bestående af kolonerne Id, Varenummer, Beskrivelse og projektnr.

så kommer spørgsmålet om man kan lave en tabel hvortil data sendes, bestående af kolonnerne Id, Bil, Dato, Varenummer, Beskrivelse, Projekt og Antal? Ved godt tabellen kan laves, men kan man sende flere rækker med samme feltnavne i samme form? da navnet på felterne vil være det amme ,men indholdet jo forskelligt for hver linie
Avatar billede super_bedst Novice
22. oktober 2014 - 21:10 #7
Nu har jeg fået lavet formen, og denne kan sendes til send siden, hvor jeg også kan vise de data der er sendt fra formen.

der se koden således ud:

            <?php
            include 'connect.db.php';

$Varenr_p = $_POST["Varenr"];
$Varebeskrivelse = $_POST["Varebeskrivelse"];
$VareProjekt = $_POST["VareProjekt"];
$Antal = $_POST["Antal"];
$Lager = $_POST["Lager"];
print "<h2>Der er registreret følgende forbrug</h2>";
print '<table>';
print '<tr><td align="center">Lagersted</td><td align="center">Varenr</td><td align="center">Beskrivelse</td><td align="center">Projekt</td><td align="center">Antal</td></tr>';

if (is_array($Antal)) {
  foreach ($Antal as $key => $item_qty) {
    $item_qty = intval($item_qty);
    if ($item_qty > 0) {
      $Varenr = $Varenr_p[$key];
      $Varebesk = $Varebeskrivelse[$key];
      $Projekt = $VareProjekt[$key];
      $Lagerst = $Lager;

      print "<tr><td align='center'> $Lagerst   </td> <td align='center'> $Varenr   </td> <td> $Varebesk   </td> <td align='center'>

$Projekt  </td><td align='center'>$item_qty</td></tr>";
    }

print '</table>';
?>

Hvad er den bedste måde at sende ovenstående data til MySQL databasen, når antallet af rækker, som ovenstående leverer, varierer efter antallet af udfyldte felter