Avatar billede mads375 Juniormester
22. oktober 2014 - 20:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

moms

Hejsa

Hvis et rengøringsselskab tager fx 200 kr + moms for at rengøre et firma i én time, hvad betyder det så egentligt reelt? Momsen udgør jo 25%. Det er selvfølgelig kapital ind i firmaet, men hvad gør det godt for rengøringsfirmaet? Kan kunden få noget ud af det, eller hvordan fungerer det?

mvh Mads
Avatar billede showsource Seniormester
22. oktober 2014 - 21:04 #1
MOMS => "Mindre omsvøb med skatterne" ( Ifølge et gammelt Asterix album ) :O)

Nej, MOMS er "MERE omsvøb med skatterne"

Moms er blot en "ekstra" skat som er på de fleste varer der handles i dag.
Moms skal afregnes til skat hver 3. måned, og de er STRENGE med at det bliver gjordt !

Har firnaet haft f.eks 1000,- + moms, ( 250,- ) i indtjening, men købt værktøj/matrialer for 200,- + moms ( 50,- ), i samme periode, skal firmaet afregne 200,- til skat.
Har firmaet købt for f.eks. 1200,- + moms, ( 300,- ) vil firmaet få 50,- tilbage fra skat.

Moms er i mine øjne en måde for staten at få flere penge i kassen, i stedet for at hæve skatteprocenten.
( Og et "ekstra-besvær" for firmaer )

At moms kan være med til at regulere forbrugernes adfærd er en anden snak.

http://da.wikipedia.org/wiki/Moms
22. oktober 2014 - 21:43 #2
Du spørger hvad momsen gør godt for rengøringsfirmaet og om kunden får noget ud af det.
Moms er jo en skat der bruges til at betale det offentliges udgifter på samme måde som indkomstskatten, formueskatten, og de andre skatter og afgifter.  Fra et politisk-filosofisk synspunkt, så er det jo du og jeg og rengøringsselskabets ejer der vælger at have et samfund med højt service niveau såsom hospitalsvæsen og undervisning og betale dette kollektivt, frem for at have et samfund hvor sådanne ting betales privat.  I hvert fald stemmer flertallet af os for politikere med et sådant program.  Så ud fra den synsvinkel får kunden og rengøringsselskabet de offentlige tjenester ud af momsen.

Men dit spørgsmål går nok mere på dette:  Den moms kunden betaler er penge ud af lommen, på samme måde som den indkomstskat arbejdsgiveren trækker.  Så for en kunde der ikke er en virksomhed kan det stort set være ligegyldigt om kunden betaler 200 kr. plus 25% moms eller 250 kr. og ingen moms.  Hvis kunden derimod er en virksomhed, for eksempel hvis det er elektricitetsværket der hyrer et rengøringsselskab og betaler en timeløn plus moms, så får en sådan kunne (der altså er en virksomhed) momsen tilbage fra det offentlige som forklaret i #1.

For rengøringsselskabet er den moms de opkræver penge der går ind og ud.  Men rengøringsselskabet får dog lidt kompensation for at skulle spille skatteopkræver:  hvis de opkræver 50 kr. i moms idag som de skal betale til det offentlige ved kvartalets slutning, så har de i mellemtiden penge i kassen de kan betale regninger med, så de i et stykke tid kan trække lidt mindre på kassekreditten og således spare nogle renter.
Avatar billede mads375 Juniormester
29. oktober 2014 - 18:15 #3
Undskyld ventetiden. Jeg har lige været syg. Jeg siger mange tak for hjælpen. Jeg synes næsten i skal dele pointene, så smider i et svar?

mvh Mads
29. oktober 2014 - 18:51 #4
Svar fra mig.