Avatar billede mads375 Juniormester
29. oktober 2014 - 18:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

connection til database henvisning

Hejsa

Jeg er helt nybegynder i PHP, så jeg er lidt i tvivl om følgende. Jeg har lavet en connection til min database med dette:

?php
//echo phpinfo();

$username = "root";
$password = "root";
$hostname = "127.0.0.1:8889";

//connection to the database
$dbhandle = mysql_connect($hostname, $username, $password)
or die("Unable to connect to MySQL");
echo "Connected to MySQL<br><br>";

//select a database to work with
$selected = mysql_select_db("examples",$dbhandle)
  or die("Could not select examples");

//execute the SQL query and return records
$result = mysql_query("SELECT id, name, year FROM cars");

//fetch tha data from the database
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
  echo "ID: ".$row{'id'}.". Name: ".$row{'name'}.", Year: ".$row{'year'}."<br>"; //display the results
}

//close the connection
mysql_close($dbhandle);
?>

Det virker også helt fint, og jeg får smidt mine data tilbage. Men connection til database ligger på denne side, altså index.php. Nu vil jeg så gerne lave en side som hedder: "searchCars.php", hvor man kan søge efter biler i databasen. Men hvordan kan jeg henvise til min connection til databasen? Jeg tænker kan man ikke lave en "databaseConnection.php", og så på hver side man opretter henvise til denne side, så man ikke skal kopiere connection sriptet ind i hver side.

Håber det er forståeligt?

mvh Mads
Avatar billede mads375 Juniormester
29. oktober 2014 - 18:31 #1
svar:

include 'index.php';

:-)
Avatar billede mads375 Juniormester
29. oktober 2014 - 18:31 #2
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2014 - 18:33 #3
du skal nok lave en db.php med kun config oplysninger og en funktion til at connecte og saa inkludere denne og ikke index.php
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. oktober 2014 - 22:03 #4
Jeg ville nok kigge på nogle andre tutorials, bøger eller hvad du nu bruger, hvis jeg var dig. Mysql api'et er ved at være udfaset i PHP og du bør derfor kigge på PDO eller MySQLi.