Avatar billede donnib Nybegynder
16. november 2014 - 08:09 Der er 5 kommentarer

Hvad ligger der under vejen af rør og hvordan forbindes/blæses fiber ?

Hej,
Jeg er lidt nysgerrig hvordan Fiber bliver installeret så jeg har nogle spørgsmål som måske nogen af jer kan svare på.

Formentligt bor jeg i et fiber område og vist nok får fiber om et par måneder men er nysgerrig hvordan det bliver lagt ind.

Jeg forstår at der fra Centralen er der nogle forbindelser ud til nogen teknikhuse som ligger spredt. En af dem er jeg formentligt koblet op til. Jeg forstår også at man skal grave på min grund og lægge et fiber rør som man skal blæse fiberen ind igennem men følgende forstår jeg ikke :

Ud på vejen er jeg i tvivl om der er fiber, formentligt er der bare tomrør, hvor går disse hen ? Går de til et eller flere teknikhuse ?
Når/hvis der ikke er fiber ud på vejen hvordan kommer det ud til skellet ? Blæser man det ind fra teknikhuset ? Den kan jo være flere kilometre væk ? Jeg forestiller mig at i det teknikhus er der nogle tomrør hvor der står vejnavne på og så blæser man i den rigtigte, er det korrekt forstået ? Hvis det er hvordan ved man hvor den kommer til på vejen og formentligt skal man skære tomrøret over få at få fiberen ud eller ?
En enkelt fiber bliver den blæst helt fra teknikhuset til mig eller bliver den samlet og sendt videre fra et andet knudpunkt ?
I kan godt se jeg mangler nogle detaljer for at forstå ;) måske er der nogen der kender disse detaljer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2014 - 12:20 #1
Nu har jeg godt nok kun stået ved siden af og kigget på, men de vil sørge for at der er et ret tyndt tomrør fra dit nærmeste teknikskab, og til dit hus. Det er nok stykket sammen af et antal stykker, for at få det til at passe.

Så der er altså eet rør ud til dig, lige tykt nok til en omgang fiber.

For at komme dertil har de nok gravet lidt tykkere rør ned, som så indeholder et antal tynde tomrør.

De vil sikkert undgå at grave i din have, men "skyde" ind under dine jordbær, hyacinter og banantræer.

Og at blæse fiberet et par kilometer er nemt nok - det tager bare lidt tid.
Avatar billede donnib Nybegynder
16. november 2014 - 19:24 #2
Så det vil sige der er flere steder (vejskabe) de åbner og hjælper fiberen på vej til den næste indtil de er nået et skab der er tæt nok på huset da der næppe er et rør til hver hus fra teknikskabbet ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2014 - 21:39 #3
Nej, der er ikke flere skabe undervejs. Der er et (tyndt) tomrør, hvor de enkelte stumper (som jo ofte er mange hundrede meter lange - de må så lige undskylde, at jeg kalder dem stumper, hehe), bliver sat sammen med samlemuffer. Dvs der er essentielt eet tomrør fra teknikskabet til dig.
Avatar billede donnib Nybegynder
16. november 2014 - 21:51 #4
Ok så du siger der er  et tomrør fra skabet til ud på vejen foran mit hus? Er du sikker ? Der kan jo være 100 eller mere på et teknikhus.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2014 - 22:38 #5
Jah, de står ved teknikhuset og blæser fiberen i et rør, og så kommer det ud ved dit hus. Her ved mig tror jeg det var et ret lille teknikhus, men jeg har set nogle større oppe i parcelhuskvarteret (jeg bor derude hvor kragerne har madpakke med)