Avatar billede skanberg Praktikant
01. december 2014 - 16:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til genistallering af Windows 7 Home Premium

Hej computereksperter :)

Jeg har følgende problem:

Jeg vil geninstallere Windows 7 Home Premium, men får følgende meddelelse:

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks".

What to do?

..............................

Lidt mere info:

Jeg har to HDs, en HDD og en SSD.
Originalt blev computeren købt med kun en HD, nemlig HDDen. Windows 7 Home Premium blev installeret og DVD medfulgte.
Sidenhen har jeg købt en SSD og så vidt jeg husker installerede forhandleren Win 7 HP derpå.

Mit setup er:

Disk 0 Partition 1: System Reserved. Size 100 MB. Free space 70mb. Type: System.
Disk 0 Partition 2: Size 931 GB, 235 GB free space.
Disk 1 Partition 1 System Reserved 100 MB. Free space 71mb.
Disk 1 Partition 2 232 GB, 41,7 GB free space.
Avatar billede bas Forsker
01. december 2014 - 16:34 #1
Måske noget med nogle partioner, som skal fjernes:
https://www.youtube.com/watch?v=DQf9YqbD8WI

Eller er det en BIOS-ting?
Avatar billede bas Forsker
01. december 2014 - 16:36 #2
Avatar billede skanberg Praktikant
01. december 2014 - 17:08 #3
Tak for svar bas.

Jeg har læst guiden fra sidste link, men er stadig i tvivl om hvad jeg skal gøre. Der er flere muligheder, og jeg kan ikke vurdere hvad der er bedst, og synes det virker en smule indviklet.

Kan du evt forklare mig hvilken option der er smartest?
Jeg har taget backup af data, og er således ok med at slette hele disk 1 (SSDen). Men forstår ikke helt hvad der er smartest og sikrest.
Avatar billede bas Forsker
01. december 2014 - 17:51 #4
Avatar billede bas Forsker
01. december 2014 - 17:53 #5
Hmm, og på nedenstående står der, at man kan slette nogle partitioner.

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=14&tid=742277
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2014 - 18:01 #6
Hvis du vil installere Windows 7 på din SSD Disk vil jeg råde dig til at fjerne HDD imedens du skal slette dine partitioner på din SSD og derpå trykke på instal.
En GPT Partition opretter en UEFI sektor på din Disk
http://gupl.dk/716951/
http://gupl.dk/716952/
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2014 - 00:59 #7
du skal slette den første lille partition på 100mb, for den opretter windows selv ved install.
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
05. december 2014 - 00:27 #8
Hej,

Hvis du har backup, så kan du gøre sådan her.

Sæt din SSD (går ud fra du skal bruge den til OS) i som "ekstra" disk, altså ikke boot drev. Hvis SATA så kan du sikkert nøjes med at ændre "Boot disk" i BIOS'en. Boot op med en installations dvd i og formater din SSD/fjern partitioner. Så er den tom.

Duer det ikke, så kan man med "cmd" slette diverse partitioner inde fra windows ved at køre "cmd" som admin.

Installer SSD som bootdrev, i med installations DVD'en og sørg for at vælge boot menu (i de fleste tilfælde F9 eller F8) Installer windows igen og undervejs (alt efter hvilken version der er tale om) er der en mulighed for at vælge at bruge "hele drevet" (version 7+ mener jeg)
Efter endt installation installer de andre drev og brug evt. computeradministration>diskhåndtering til at formatere de andre diske i. Højre klik først på de forskellige diske og vælg "slet diskenhed" og derefter "opret diskenhed". Brug "Primære" partitioner medmindre du har mere end 4 diske.

Håber det kan hjælpe dig lidt. Er ikke helt klar over din situation. Driller det så sig til.
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
05. december 2014 - 00:35 #9
Hej igen,

Prøv evt. det her:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=dk&lc=da&dlc=da&docname=c03445889

Eller den her,

http://www.sevenforums.com/installation-setup/264491-cant-install-windows-7-preinstalled-windows-8-laptop.html#post2178898

men den er på UK, ved ikke om det gør noget. Med det jeg skrev ovenfor, og een af disse to er jeg helt sikker på du får løst problemet. Ellers lad høre tilbage :
Avatar billede skanberg Praktikant
15. april 2016 - 12:10 #10
Kommentar #6 var den rigtige løsning.
Hvordan giver jeg point?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2016 - 13:40 #11
du lægger bare selv et svar som du accepterer samler ikke point! :-)
Avatar billede skanberg Praktikant
15. april 2016 - 14:16 #12
Poko gav det rigtige svar i #6:

"
Hvis du vil installere Windows 7 på din SSD Disk vil jeg råde dig til at fjerne HDD imedens du skal slette dine partitioner på din SSD og derpå trykke på instal.
En GPT Partition opretter en UEFI sektor på din Disk
http://gupl.dk/716951/
http://gupl.dk/716952/"