1 / 20
Adolf Hitler kan godt pakke sammen. Der er ikke noget, som kan holde den summende lyd af amerikanske mænd, kvinder og maskiner ude. Op gennem 1940'erne var der masser af reklamer med direkte og indirekte hentydninger til den i gangværende verdenskrig.
2 / 20
I 1940 gjaldt det om at spare på den kostbare aluminium, så de allierede kunne få flere fly på vingerne.
3 / 20
Opkald til soldater ved fronten fik fortrinsret i forhold til almindelig sludder for en sladder telefonsamtaler.
4 / 20
I 1941 havde Western Electric travlt. Ikke mindst med at sætte tusinder af kilometer telefonledninger op.
5 / 20
I 1952 dukkede denne flinke dame op med headset i tidens tern, og hun var klar til at hjælpe Bell Telephone Systems kunder. Tiden er vigtig, hvilket uret indikerer, og lige så vigtigt var det dengang at være både høflig og respektfuld "Time for courtesy". I dag er de to begreber mildest talt knap så almindelige.
6 / 20
Samlebåndet ligner noget fra en High Tech Sushi-restaurant, men faktisk er det en kvindelig fabriksarbejder anno 1950, der samler moderne telefoner med drejeskiver for Western Electric.
7 / 20
"Før du lægger på." Åh ja, husker vi ikke alle den her dybe tilfredsstillelse, som en 'long distance' telefonsamtale giver. Nå ikke. Annoncen her er fra 1958.
8 / 20
Et højteknologisk kontor dengang i 1957 med en hvidhåret, slipseklædt chef (cigaren er nok bortcensureret) og så sekretæren i forkontoret med intet mindre end en DIKTAFON til sin rådighed. Men altså ikke lige en model til at stikke i lommen.
9 / 20
De lykkelige mennesker i annoncen siger; "jeg kan næsten se sneen", og "jeg kan næsten føle solen," og reklamen her handler også om at tale i telefon over store afstande - 'long distance'. Læsere med falkeblik kan se, at minuttaksterne dengang var en dollar og noget (mener vi at kunne se) for at ringe fra for eksempel Miami til New York. Tilsyneladende var samtaler fra kyst til kyst stadig for stor en teknologisk mundfuld dengang i 1959.
De store amerikanske telefonselskaber som Bell Systems og Western Electric var langt fremme i skoene i 50'erne og 60'erne. Dengang var det at ringe fra den ene ende af USA til den anden så nyt, at virksomhederne brugte formuer på at reklamere for den nye mulighed.
10 / 20
"Jeg ringer altid i forvejen, gør alle ikke det?" Reklamen fra 1960 handler om at ringe i forvejen for at "bestille plads". Det klarer 'daddy' - helt hvilken rolle den telefonerende baby egentlig spiller er lidt uklar, men en 'daddy' har hun jo nok.
11 / 20
Palo Verdes Research får videnskaben (og den grønne telefon) til at føle sig hjemme i Californien. Den her annonce fra 1961 er betalt af General Telephone & Electronics.
12 / 20
I 1961 fik en rugende fugl lov at blive liggende på sin rede i telefonboksen, og myndighederne fik oven i købet produceret et fint skilt, der viste de tele-trængende videre til den næste boks. Hvis billedet er en gimmick eller reklame, er redaktionen på PC World gået glip af budskabet.
13 / 20
Så er Bell Telephone på banen igen. Denne gang med en telefon, der viser, at ejeren må være en vidt berejst verdensmand. Eller også ringer han bare til gud og hvermand fra Herodes til Pilatus.
14 / 20
Jul i New York 1968. Masser af telefoner under juletræet, og en sød nissepige, der er lige ved at gå til af telefonitis.
Sjovt nok kan man købe en del af reklamerne på eBay, og de skulle oven i købet være originale.
15 / 20
Alana MacFarlane er 20 år og så skrap til pælemanøvrering, at AT&T i 1972 gerne ville have flere telefonteknikere som hende. I dag er pæleklatring vist udgået som arbejdsdisciplin hos teleselskaberne.
16 / 20
Hvis bare du køber en Panasonic, så lyder det ikke, som om du ringer fra månen, lover producenten i den her reklame fra 1980'erne.
17 / 20
Hvad i alverden har Ericsson dog foretaget sig i de seneste 100 år? Ja, det fortæller selskaber beredvilligt om i annoncen her fra 1983, som desværre er svær at læse.
18 / 20
Uanset om du slapper af på terrassen, sysler i garagen, slår græsplænen eller er ovre hos naboen, så svigter din trådløse Cobra telefon fra 1980'erne dig ikke. Reklamen lover også, at hvis du tager telefonen, mens du ligger i badekarret, så vil den, der ringer, næppe tro det. Man skulle tro, der var tale om en videotelefon.
19 / 20
Dette teknologiske 1980'er-mirakel i form af en trådløs telefon fra Uniden er så lille og kompakt, at det - tro det eller ej - kan være i lommen. Ja, i lommen.
20 / 20
Swatch, der ellers er mest kendt for at lave farvestrålende ure og små biler, har også begået den her 'tvillingetelefon' fra 1990. En telefon til to mennesker i en farve, der ikke lige sådan er til at overse.
Hvis du vil se flere af de gamle reklamer så kig her.