Mange typer elektronik kan nemlig understøtte og løfte den daglige undervisning, så eleverne får endnu mere ud af deres skolegang.
De uundværlige computere
Uanset om der er tale om en stationær eller bærbar computer, så er denne type elektronik efterhånden blevet uundværlig i klasseværelset – og endda særligt hos de ældste klasser i folkeskolen samt i gymnasiet.
Computere giver adgang til en verden af ressourcer og læringsplatforme, der kan tilpasses den enkelte elevs behov. Desuden bruger mange lærere computere til at forberede undervisningsmateriale, mens eleverne kan bruge computeren til at udføre research, lave opgaver eller interagere med digitale undervisningsværktøjer.
iPads og tablets i klasseværelset og derhjemme
Det er ikke uden grund at tablets, uanset mærket, har vundet indpas i mange skoler verden over. Den enkle interface samt bærbarheden giver eleverne mulighed for at tilgå digitale bøger, apps og undervisningsprogrammer – både på skolebænken, men også på farten.
Mange skoler er tilmed begyndt at bruge tablets til at lave individuelle læringsforløb, hvor elever har mulighed for at arbejde i deres eget tempo. Det er en stor fordel i et miljø, hvor der ofte er stor forskel på elevernes færdigheder, da alle kan blive tilpas udfordret på denne måde.
De store skærme: Fjernsyn og projektorer
Endelig er der de store former for elektronik. Mens mindre enheder som computere og tablets er rigtig gode til individuelt arbejde, så er større skærme ideelle til fælles læring. Mange lærere har eksempelvis glæde af at vise film i løbet af undervisningen. Det kan både være for at underbygge noget, der er blevet undervist i. Men det kan også være for at øve forskellige former for analyse eller for at give en fælles mulighed for at reflektere over emner og kulturer. Endelig kan der være behov for en stor skærm, når både elever og lærere skal lave præsentationer.
Hvis der bliver vist film som en del af undervisningen, så er det vigtigt altid at sørge for, at der ikke bliver brudt nogle regler. Et klasselokale bliver nemlig anset som et offentligt sted, og derfor skal man tage hensyn til ophavsretten. Med en årslicens til undervisning er det dog let at sørge for, at der altid kan gøres brug af film i forbindelse med undervisningen – uanset årsagen.