Foto: Torben Klint

Politi skal indtaste 12.000 sager manuelt efter Polsag

Polsag-stoppet kommer til at give Rigspolitiet ømme fingre. 12.000 politisager oprettet i Polsag kan nemlig ikke overføres til det gamle it-system, men skal indtastes manuelt.

Læs også:

Sådan reagerer plagede politifolk på Polsag-skrotning

Betjente: Så galt står det til med vores it-system

Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag

De bornholmske politibetjentes vej væk fra det skandaleramte Polsag og tilbage til 80'er systemet Polsas bliver ikke problemfri.

Alle sager, som personalet har oprettet i det nye it-system kan nemlig ikke tilbageføres til det gamle Polsas maskinelt.

I stedet skal alle sager fra slutningen december 2010 til en hemmelig dato tastes manuelt ind i systemet.


Det fortæller Henrik Schwarz, der er tillidsmand og formand for Bornholms Politiforening.

"Alt, hvad vi har oprettet af sager med Polsag fra 15. december 2010 frem til vi lukker ned om kort tid, skal opdateres manuelt i Polsas," siger Henrik Schwarz.

Polsag er leveret af CSC og bygget på Scanjours Captia, men er i flere omgange blevet forsinket og fordyret. Forleden sagde justitsministeren stop og kaldte sagen en skandale.

12.000 sager og 35.000 dokumenter
De politiansatte i Bornholms Politikreds er sammen med Rigspolitiet i fuld gang med at udarbejde en plan for, hvordan de kommer tilbage på politiets gamle it-system, Polsas.

Derfor havde de tirsdag besøg af Rigspolitiets Koncern IT på øen.

Henrik Schwarz fortæller, at den endelige dato for overgangen til Polsas er fastsat, men fordi alle medarbejdere i en række afdelinger først skal informeres af ledelsen, er datoen endnu ikke offentliggjort.

Henrik Schwarz vurderer, at der i perioden med Polsag er oprettet omkring 12.000 sager, som er fordelt på omkring 35.000 dokumenter.

Tekstindholdet og sideantallet af de forskellige dokumenter svinger ifølge Henrik Schwarz meget.

Derfor vil nogle sager kun tage få minutter at taste ind manuelt, mens andre vil kræve noget længere tid.

Samtidig skal fotomapper og lignende fra Polsag printes ud og arkiveres som papirsager, sådan som resten af landets politikredse hele tiden har gjort.

Beslutningen om at taste alle sager ind manuelt er følgen af, at det aldrig har været tanken, at sagerne i Polsag skulle kunne føres tilbage til det bedagede it-system Polsas.

"Den knap som skulle kunne tilbageføre tingene har man jo aldrig udviklet, for i det øjeblik man udvikler sådan en knap, har man jo også sagt, at man ikke har 100 procent tiltro til den nye løsning," siger Henrik Schwarz.

Han fortæller at valget derfor har stået mellem at få udviklet en måde at overføre sagerne på elektronisk og at betale mandetimerne for at få sagerne tastet ind manuelt.

"Og der er mandetimerne billigere. Det ville ganske enkelt være alt for dyrt at begynde at udvikle et program, der kan overføre de her ting," siger Henrik Schwarz.

Og selvom det bliver besværligt, mener han, at det er den rigtige beslutning at taste sagerne ind manuelt.

"Jeg tror, at det er den rigtige beslutning. Vi skal bare have opdateret de her sager og i gang med vores dagligdag igen," siger Henrik Schwarz.

Han fortæller, at det bliver medarbejdere hos Politiets Koncern IT, som skal hjælpe de bornholmske politiansatte med den praktiske opgave.

Læs også:

Sådan reagerer plagede politifolk på Polsag-skrotning

Betjente: Så galt står det til med vores it-system

Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag


Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan