Artikel top billede

Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen

Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.

Den danske hostingbranche er ikke truet af den globale megatrend med, at it-selskaber som Microsoft, Google, Amazon og IBM bygger cloudcentre i et rasende tempo.

I hvert fald er truslen fra de globale cloud-spillere ikke overhængende for den danske hostingbranche, hvis man spørger direktør Lennart Meineche fra Brancheforeningen for IT-hostingvirksomheder i Danmark (BFIH).

Den tanke har en dansk cloud-direktør ellers luftet, som du kan læse mere om her.

"Det er jo klart, at den danske hostingbranche skal følge med udviklingen på den teknologiske front, og vi skal være agile, fleksible og lydhøre over for kundernes behov," siger Lennart Meineche, direktør hos BFIH, til Computerworld.

Tre veje til sejr

Udover at kunne konkurrere på pris, har de lokale, danske hostingudbydere ifølge Lennart Meineche flere fordele i kampen om kunderne i forhold til de globale cloudselskaber.

Han peger på tre områder, hvor globale spillere som Microsoft og Amazon har svært ved at hamle op med de danske hostingudbydere, selvom flere og flere virksomheder vælger at outsource de lavest hængende frugter i deres it-infrastruktur.

Først og fremmest drejer fordelen sig om, at danske hostingudbydere taler dansk til danske kunder.

"Hostingselskaberne herhjemme har lokal datakraft, der er tæt på kunden. Samtidig vælger kunder ikke kun ud fra et hostingbehov. For servicebehovet og forståelsen af kundens behov er også meget vigtigt, når kunden har en kompleks infrastruktur med CRM, CMS og så videre," forklarer Lennart Meineche.

Han tilføjer, at 85 procent af forretningen i den danske hostingbranche handler om kundetilpassede ydelser, som kan være sværere at finde hos de globale cloududbyderes noget mere firkantede take-it-or-leave-tilbud.

Konsulenter og nærhed

BFIH-direktøren nævner i samme åndedrag, at organisationens egne kundeanalyser viser, at it-beslutningstagere i gennemsnit har mindre end én it-person til rådighed, hvilket betyder, at udvælgelsen af it-partnere er ekstremt vigtig.

Læs også: Nu begynder opkøbsbølgen: Kapitalfond køber to danske hosting-firmaer i kæmpehandel

Det leder til andet punkt i danske hostingselskabers fordele set med Lennart Meineches øjne, som er konsulentydelser og dermed konsulentforretning for danske hostingselskaber.

"En iværksættervirksomhed starter måske ude i den globale sky, men når kompleksiteten i forretningen stiger, er det vigtigt at tale med nogen, der forstår ens behov. Hos en lokal hostingudbyder sidder der jo systemintegratorer, der kan hjælpe sådan en virksomhed," siger han og fortsætter:

"Hybride clouds ser vi mere og mere, og den slags kan konsulenter ude i danske hostingsselskaber hjælpe med at sætte op, hvor noget er hostet hos globale cloudselskaber, og noget er hostet her i Danmark. Den slags konsulentbistand ser vi ikke hos de globale cloududbydere."

Det tredje punkt for vækst i dansk hostingbranche er lovkomplekset, der især for offentlige kunder betyder, at data i mange tilfælde skal være hostet inden for Danmarks eller EU's grænser.

"Mange kunder vil gerne vide, hvor deres data er. Det kan man ikke altid vide, når det drejer sig om globale cloududbydere, men det kan de vide, når ens data er hos en dansk hostingudbyder," lyder ræsonnementet fra Lennart Meineche.

Hvad med sikkerheden?

Så når en dansk cloud-direktør siger, at den danske hostingbranche har stive kontaktformularer, fremfor at kunderne kan starte servere op på stedet, så ser du ikke det som en trussel for den danske hostingbranche?

"Kontaktformularer og kundeservice er meget individuelt for de forskellige hostingudbydere, men det er jo klart, at man altid skal følge med den teknologiske udvikling og være fleksibel i forhold til kundens behov," svarer Lennart Meineche.

Så du forventer fortsat vækst i den danske hostingbranche om fem og 10 år?

"Ja, en løbende analyse af vores medlemmers økonomi viser, at der er en årlig vækst på seks til syv procent. Og de vil også i de kommende år kunne løse opgaver for kunderne, som de globale selskaber ikke er gearet til - eller i fællesskab med de globale cloudspillere."

Trækker du så som direktør for BFIH bare på skulderen over, at der skyder globale cloudcentre op alle steder?

"Nej, det ville være naivt. Men vi skal være meget lydhøre over for kundernes behov, hvor hybride løsninger er blevet en meget udbredt løsningsmodel."

Et gammelt it-udtryk er, at man aldrig bliver fyret for at vælge IBM. Tror du, at eksempelvis Microsofts sky er mere eller mindre usikker end en mindre dansk hostingsudbyders datacenter?

"Det er svært at sige noget generelt om, fordi begge parter forhåbentligt tager sikkerhed meget alvorligt. Det vilde vesten i den danske hostingbranche er for nedadgående," lyder det fra Lennart Meineche, som fortsætter:

"For at kunne blive certiferet med Hostingmærket herhjemme kigger vi blandt andet på patch management, adgangskontroller, økonomi og krav til gennemsigtighed i SLA'en. Den gennemsigtighed med eksempelvis nedetider finder du næppe heller ude i de globale skyer."

Læs også: 
Glem de gammeldags CRM-løsninger: Cloud-løsningerne buldrer frem

Skyerne trækker sig sammen: Danske datacentre risikerer at blæse omkuld i cloud-æraen