Glem de gammeldags CRM-løsninger: Cloud-løsningerne buldrer frem

Cloud-delen af CRM-markedet bare vokser og vokser, mens det går tilbage med de gammeldags on premise-løsninger. Særligt ét selskab nyder godt af cloud-væksten.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Det kan godt være, at CRM-software efterhånden er ved at være lidt af en gammel traver i it-sammenhæng, men det er stadig et nøgleelement i enhver virksomhed, der beskæftiger sig med kundekontakt og salg.

Samtidig har de senere år budt på masser af forbedringer af løsningerne med udgangspunkt i både mobile, social, dataanalyser og cloud.

Måske netop derfor voksede markedet for Customer Relationship Management Software faktisk med 12,3 procent i 2015.

Gartner konkluderer i en ny rapport, at der ialt blev omsat for 26,3 milliarder dollars på CRM-markedet i 2015 - det svarer til omkring 177 milliarder danske kroner.

Cloud-leverandørerne storsælger 

Analysefirmaet peger på, at væksten blandt andet bunder i de mange fusioner og opkøb, der finder sted i disse år - det har ført til et øget salg hos de største CRM-spillere på markedet.

Det er interessant, at de fem største leverandører på markedet nupper hele 45 procent af den samlede omsætning.

Det er først og fremmest cloud-løsningerne, der driver væksten, skriver Gartner.

"SaaS-omsætningen voksede 27 procent over året, hvilket er mere end dobbelt så meget som den generelle CRM-vækst i 2015. Nye on-premises licenser gik tilbage med en procent i samme periode."

Salesforce nupper det meste

Det er først og fremmest Salesforce, der lukrerer på det gode cloud-salg.

Den amerikanske cloud-gigant havde en markedsandel på 19,7 procent i 2015 - altså godt en femtedel af markedet.

De følgende pladser går til SAP, Oracle og Microsoft, mens Adobe lige akkurat sneg sig ind på en femteplads på bekostning af IBM.

Her er Gartners opgørelse:

Læs også:

Her er de vigtige oplysninger, der alt for ofte mangler i dit CRM-system

Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S