Avatar billede joki Juniormester
27. juni 2016 - 15:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Regular expression

Hej

Er der en som kan hjælpe med validering af string xxxxx-yyyy
Hvor x og y skal være tal

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2016 - 15:29 #1
Utestett:

\d{6}-\d{4}
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2016 - 15:29 #2
Bemaerk at der er yderligere restriktioner paa CPR numre.

:-)
Avatar billede Slater Ekspert
27. juni 2016 - 16:16 #3
#2: Hvis du hentyder til modulus-11 kontrollen, så er den afskaffet for længst.

De eneste restriktioner nu, er at sidste tal skal svare til ens køn (ulige for mænd, lige for kvinder), og de seks første naturligvis skal være en gyldig dato.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2016 - 16:29 #4
#3

Jeg hentyder primaert til at de foerste 6 skal vaere en gyldig dato.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2016 - 18:21 #5
Jeg tror, du har talt forkert, Arne. Der er kun 5 x'er. Men det kan naturligvis være en tastefejl.

Hvis der er tale om CPR-numre, så er der meget vigtigere overvejelser end valideringstekniske. Hvis man som privat ønsker at registrere kunders CPR-nummer, skal man have et "relevant og sagligt formål" - og naturligvis samtykke fra kunden.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2016 - 19:10 #6
Du har ret - der er kun 5 x'er. Men det er heldigvis nemt at rette i regex, hvis det var med vilje.
Avatar billede joki Juniormester
28. juni 2016 - 08:54 #7
Tak Arne det er ikke til cpr nr. validering :-)