Avatar billede Rose Praktikant
29. august 2016 - 10:12 Der er 20 kommentarer

Jeg mister plads på mt C drev

Hej
Jeg har en ASUS, der kører på win 8
Den bliver ved at miste plads på C drevet. Jeg har scannet for virus/malaware, jeg har kørt CClean, jeg har defragmenteret, jeg har diskopryddet, jeg har slået systemgenddannelse fra, tømt papirkurv... jeg har googlet og googlet.. Da jeg slukkede min pc havde jeg lidt over 3gb ledig plads. Da jeg tændte den igen havde jeg 2,70 - nu 2,69
Under "fjern programmer" kan jeg se, at der er 24 programmer installeret, som i alt fylder 220mb - programmer der er installeret fra producentens side. Jeg har kun hentet Chrome, dropbox, Hola, ingen spil eller andet. Jeg har ikke musik eller billeder liggende, det har jeg spredt over google drev, dropbox og iphone.
Men 20 gb, 2,70 tilbage og 220mb installeret - det giver ikke mening, eller gør det?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 11:01 #1
Du har defragmenteret din HDD, så må det jo være en Sata disk. Hvor stor er den?
Da du slukkede din PC havde du 3GB plads? Men man kan ikke køre windows 8 med kun så lidt plads. Hvor mange RAM har du?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 11:03 #2
Ps. Hvor stort er dit C-drev?
Avatar billede javad Mester
29. august 2016 - 11:14 #3
måske de anti virus programmer har fuldt 300 mb men den opdateret ikke pladsen på computeren. vis du mister mere plads så skriv
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 11:27 #4
Dropbox.... - har du meget data her? - for denne data synkroniseres jo automatisk ned, når du har dropbox installeret.

Det kunne også være Onedrive, eller Google Drive, som også synkroniserer fra internettet. Eller "offline filer", hvis du bruger din PC op imod netværksdrev.

Din windows installation fylder en pæn sjat - og de programmer du installerer fylder som sådan også. Men her ud over skal der være 2-5GB plads fri til arbejdsplads - midlertidige filer, swapfiler, system-dvale filer m.m. - alt dette fylder også, og det kan ikke rigtig betale sig at slette, for det vil komme igen.
Avatar billede javad Mester
29. august 2016 - 11:37 #5
eller så synkronisere dropbox og fylder din hardisk op.

edit: det er problemet

bare slå dropbox fra så har du noget plads tilbage
Avatar billede Rose Praktikant
29. august 2016 - 11:37 #6
Specifikationer for pc:
Intel® Atom? x5-Z8300 Quad Core Processor
2 GB RAM
32 GB Flash harddisk
Intel® HD Graphics
11,6" HD LED skærm
AC WiFi og Bluetooth
USB 3.0, microHDMI og SD kortlæser
Windows 10 & Office 365 Personal 1 års licens

Jeg har netop flyttet alt fra dropbox til google drev, netop for at få plads, så der ligger ikke noget i dropbox nu. Men jeg har ikke hentet google drev til computeren, det ligger kun igennem gmail.
Avatar billede Rose Praktikant
29. august 2016 - 12:02 #7
#5 det er ikke dropbox der er problemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 12:45 #8
Så må du undersøge, hvor på din PC det er, der ligger data.

Det kan evt. gøres med TreeSize: http://download.cnet.com/TreeSize-Free/3000-2248_4-10139400.html
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 13:26 #9
32 GB Flash harddisk. En Flash HDD (SSD) bliver ikke fragmenteret. Gør du det alligevel vil det slide på den.
Hvis den HDD er den eneste, mener jeg den er for lille. Windows 8 alene fylder omkring 20GB. Så der bør ikke være meget andet på den. Hvis du har plads, så sæt også en almindelig Sata disk i.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 13:31 #10
Er det så Win8 eller 10 du kører? (i indlæg nr. 1 skriver du 8, i nr.6 er det 10?)
Det er muligt at hvis det er win10, at den forsøger at hente en ny build - og derfor bliver disken stille og roligt fyldt;
Også kan du måske kigge i dine logfiler - det er muligt at de bliver fyldt, hvis du har en fejl, som pcen ikke rigtig siger noget om...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 16:18 #11
Har du så ikke en alm harddisk ved siden af?
Asus kører med 32 gb flash kun som cache for systemet. Windows er installeret på anden disk.
Avatar billede Rose Praktikant
29. august 2016 - 16:56 #12
Sorry, ja det er win8, og #11 jeg har ikke noget eksternt.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 17:07 #13
Hvis du kun har en 32 gb flash til det hele kommer det aldrig til at virke. Asus bærbare har normalt 2 harddiske i. En flash på 32 og en større måske 500 gb ved siden af.Hvad hedder din pc ud over Asus?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 17:29 #14
Jeg har lige hjulpet en med at søge annoncer på ny PC´ere, og der er forfærdende mange med kun 32GB "flash" HDD i. Det er sådan nogle ny på en ny bus, der mest af alt kan sammenlignes med et flash-card. Det er hammer svært at skifte sådan en til en større (og de koster knaster), men eks. Lenovo har brugt dem i deres Yoga maskiner i udgaver med noget større kapacitet. Fordelen er at de fylder meget mindre end en traditionel HDD.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre med kun 32GB - man kommer bare aldrig til at kunne gemme data eller installere større programmer på systemet - der må du ud og skaffe dig en eks. 64GB USB-stick.

Som skrevet i #4 vil der altid blive dannet 2-5GB midlertidige filer i systemet, og hvis du lige har kørt ccleaner m.m, er det blot disse der bliver dannet igen. Dem slipper du ikke for.

På med et program der kan se, hvad pladsen bliver brugt til... - jeg har nævnt TreeSize... - men der findes givetvis andre programmer der kan give et billede af dit pladsforbrug.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 17:35 #15
Man burde kunne se hvilke diske der er i den fra diskhåndteringen.
Jeg kan frygte den er blevet installeret om og på den forkerte disk.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 18:09 #17
#16  Det link er sandelig en trist information. Jeg vidste slet ikke, at man solgte computere med så tarvelig hardware.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 18:56 #18
Maskinerne kan jo være fine nok - men man mangler at forklare, at de er beregnet til kun at arbejde online, kun at gemme data online, og ikke har plads til offline lagring.

Kald det en Microsoft pendent til Google Chromebook...

Det er ikke fuldt-operative PC´ere, men tæt på.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 21:03 #19
#16 "Føler mig helt hensat til 1990´erne :-)"

Ja det er rigtigt. Min kone købte en pc i 1999 gennem hendes firma. Den havde en 20GB Harddisk og kørte Windows 98 SE.
Selve computeren kostede 14500 kr. Ja det var tider :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2016 - 03:07 #20
WINSXS folderen kunne være et bud - hvor mange tilbagestillings punkter har du de fylder - swap fil fylder - fil til slumre fylder som din memory. Jeg holder normalt mine data fra C-drevet - men sætter alligevel 80G af til C-  Af og til kører man måske noget der kræver plads og ummiddelbart tager det på C-drevet - det kan være opdatering med nyt kort på din garminnavigator - eller mobiltelefonopgraderinger. Skal du printe noget kompleks har du også brug form temporær plads.
Sidst Aldi solgte statinær PC - var det 128G SSD drev til C og 1 T til D:- næste gang ser det ud til at være dobbelt op både på C og D.

32G bliver let for lidt medmindre man altid har en god netforbindelseog masser af plads der, Der går megen tid med at holde plad fri...

Hvis din PC har kortlæser kan et hurtigt SD - kort være løsningen.