Avatar billede tras Juniormester
31. august 2016 - 09:20 Der er 9 kommentarer

ÆØÅ bliver til æøå i databasen!!

Kan ikke få den til at sætte æøå ind i min database.

har sat følgene på hjemmesiden:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf8" />

og følgene i database:
Server connection collation: utf8_general_ci
2  name varchar(255) utf8_general_ci  No None

Row Statistics

Format
dynamic

Collation
utf8_general_ci

Rows

Row length ø

Row size ø
342 B

Next autoindex

Creation
Aug 31, 2016 at 07:13 AM

Last update
Aug 31, 2016 at 07:13 AM

Håber i kan hjælpe.

PS: har brugt denne i min kode før og så virker det!
mysql_set_charset('utf8'); men efter opdatering til php 7.0 virker denne ikke mere så tænker en permanent løsning var på plads!
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. august 2016 - 09:41 #1
Check encodingen på selve filen der du har din kode.
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2016 - 09:57 #2
Ingen mysql_ funktioner virker i PHP 7 længere. Brug mysqli_ eller PDO.

Der er rigtig mange spørgsmål om netop dette for tiden. Den burde have advaret om det, men mysql extensionen er altså udgået i PHP 7.
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. august 2016 - 09:59 #3
#2
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012488
Er ikke det der er problemet, nu er det encodingen.
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2016 - 10:25 #4
#3: Der står da tydeligt i spørgsmålet, at mysql_set_charset er holdt op med at virke efter PHP 7 opgradering, hvilket er korrekt - og ja, naturligvis er det bedre at holde et ensartet charset over det hele - men der er en funktion, mysqli_set_charset, som gør nøjagtig det samme og virker i 7.

#0: Rent bortset fra det, er du sikker på, der er et problem? Altså, hvis det ser sådan ud, når du kigger i databasen med f.eks. phpMyAdmin, så kan det bare være dét der har forkert charset. Ser det også forkert ud, når du trækker det ud i din egen kode?
Avatar billede tras Juniormester
31. august 2016 - 10:30 #5
det som ses i phpmyadmin er det samme som ses når det vises på hjemmesiden.
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. august 2016 - 10:32 #6
#4
Men det er allerede oplyst i #7 eller #8 i ovennävnte link. Derfor går jeg ud fra at det allerede bliver brugt.
Avatar billede tras Juniormester
31. august 2016 - 11:19 #7
Michael det bliver ikke brugt da det ikke virker! selv med den rigtige kode sker der intet efter version 7.0 Så det blev fjernet og nu jagter jeg problemet :) hvis jeg skriver æøå eller &oe.. i databasen vises det fint på hjemmesiden. Det er kun insert to db der giver mig problemet...
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2016 - 11:25 #8
#6: Korrekt, det blev nævnt. Tak for oplysning.

Tras, har du som Stim siger tjekket selve filens kodning? Ved du hvordan du gør det? Hvis ikke, skal vi lige vide hvilken editor du sidder i.
Avatar billede tras Juniormester
31. august 2016 - 15:20 #9
Ikke helt med på hvad du mener.

Siden er ved one.com
Bruger dreamviewer til at remote til den og ændre i koden, siden er lavet selv. www.detgyldnekvarter.dk

er det brugbart?