Avatar billede Andershoegh Seniormester
12. oktober 2016 - 20:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flytte mapper i Google Photos

Jeg har oprettet en mængde mapper i Google Photos.  For at organinse mine billeder.

Problemet er at mapperne,  nu ligger i et stort virvar, og jeg kan ikke finde en løsning til at organisere dem på.

F.eks alfabetisk  eller kronologisk

En løsning vil være meget velkommen.
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2016 - 22:35 #1
Har du oprettet albums Google Fotos vil de blive vist kronologisk i forhold til de billeder, der er i albummet. Sådan er det i alt fald hos mig.
Jeg forstår ikke hvad du mener med mapper i Google Fotos? Er det albums, eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. oktober 2016 - 07:01 #2
Godt du fik korrigeret mig.

ja det er selvfølgelig albums jeg mener.

Nej . De albums bliver ikke vist kronologisk hos mig.

Efter jeg har fået digitaliseret mange rigtig gamle papirsbilleder er der intet der passer sammen

Kan jeg ændre den rækkefølge de bliver vist i ?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. oktober 2016 - 07:11 #3
For ar du kan forstå hvad jeg mener.

Der står dato på på de albums, så de ligger kronologisk. Men det er jo efter hvornår de er oprettet så f.eks den første mappe indeholder mest billeder der er over  20 år gamle. ( fordi jeg nu har fået digitaliseret min papirsbilleder)
Avatar billede INK Ekspert
13. oktober 2016 - 09:03 #4
Fotoprogrammer "læser" normalt den dato og tid, der er "stemplet" i billedfilen. Hvis du ser på egenskaber for dine skannede billeder, vil du sikkert se en dato som er skanningsdatoen og ikke optagelsesdatoen. Billederne vil i fotooversigten i Google være sorteret i denne rækkefølge, som sikkert er ret tilfældig.
Når du så laver et album, vil disse være sorteret efter skanningsrækkefølge, hvilket selvfølgelig ikke giver mening.
Datoen kan naturligvis rettet i den enkelte billedfil, du må lige teste hvilken dato, der skal rettes af de vist nok 3 muligheder. Det er en kæmpeopgave, men der findes programmer, der kan ændre dato og tid for en gruppe af billeder. Det letter opgaven. Man kan så nøjes med at rette årstal og måned, da man jo sjældent kan huske dato og tid.
Hvis man er meget pertentlig, kan dato og tid selvfølgelig også rettes. Det er en opgave for de lange vinteraftener ;-)
Avatar billede INK Ekspert
13. oktober 2016 - 09:08 #5
Korrektion. Google fotos kan faktisk også ændre datoer for en gruppe. Vælg fotooversigten og marker billederne, der skal have nyt tidsstempel. Tryk på de tre punkter i øverste højre hjørne og ret dato og tid.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. oktober 2016 - 12:36 #6
Ja fint Det fandt jeg ud af.

Problemet blev bare at albummet ikke flyttede sig.

Så nu ligger f.eks et album fra oktober jeg ændrede til oktober efter et album fra august.

Mine albums ligger således at det er de nyeste albums der står først.

Heller  ikke efter F5 eller opdater eller en genstart. Så det blev det jo næsten værre af

(ved godt jeg bare kan ændre tilbage til hvad den var før)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. oktober 2016 - 12:58 #7
Nej forkert

Med lidt mere tålmodighed har albummet flyttet sig.

Superfint

Tak for din hjælp
Avatar billede INK Ekspert
13. oktober 2016 - 13:01 #8
Du er selvfølgelig sikker på at alle billeder i oktober 2016 albummet har en oktober dato. Og at alle billeder i august 2016 albummet har en august 2016 dato. En enkelt smutter er nok til at forplumre sorteringen af albums.
Jeg har lige testet i min egen Google foto, og det virker altså. Når jeg ændrer dato på et billede flytter albummet plads. Jeg er derfor ret sikker på du har misset et enkelt billede i datokorrektionen.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. oktober 2016 - 13:03 #9
Tror vores indlæg krydsede hinanden,

Har korrigeret mig selv

Det virker også hos mig nu
Endnu en gang tak for din hjælp
Avatar billede Sven Grud Rasmussen Praktikant
25. januar 2017 - 14:44 #10
Hej.
Er desværre en af dem der ikke har styr min mine billeder på pc,
I Google Foto her jeg nu alle mine billeder i fuldstændig kronologisk og dejlig overskuelig orden.
Jeg skal nu lave EB fotobog omhandlende næsten 7 år, og vil derfor gerne overføre billeder fra Google Foto. Hvordan gør jeg det? Skal der laves album som derefter skal - kan flyttes?
Fotobogen laver jeg på Photobox. Jeg mener at jeg kan overføre billeder dertil fra Google +, men hvordan får jegvbillederne fra Google Foto til Google +?
Avatar billede johs. Juniormester
25. januar 2019 - 16:16 #11
Hvordan markere jeg en samling billeder og overfører dem til en usb-nøgle????      Synes jeg har prøvet alt uden det lykkes. På forhånd tak.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
26. januar 2019 - 12:27 #12
Mener du lige skal downloade dem først og derefter kopiere dem over på dit usb-stick

Du markerer mange ved at holde shift nede.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
18. februar 2024 - 12:30 #13
Hej - kommer jeg for sent? Jeg har lavet en oversigt i et regneark. Det kan du også gøre: Sæt dine albums op i kronologisk rækkefølge - evt delt op i familie, rejse, etc. etc. I kolonnen ved siden af sætter du et link ud for hvert album og du har den fineste oversigt.  Fremover skal du bare gå ind på regnearket og klikke på linket, så havner du direkte på det rigtige album.  Det er skønt at have god orden i det. Sig til hvis du har brug for mere hjælp til det.