Avatar billede Douink Novice
04. december 2016 - 21:20 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

1 Bundkort 2 stk windows 10 licens

Hej. jeg er kommet til af forskellige gange, at regge den samme computer med en windows 10 pro (Windows7pro) og en windows 10 Home (Windows7Home)
Vil gerne have windows 10 home på min datters pc. men det må jeg ikke eller kan jeg ikke da den er forbundet med min pc. som lige pt er reggede med 10 pro også.
Hvad kan man gøre ved det. ved godt der findes ulovlige løsninger. men det er da lidt trist jeg ikke kan bruge mine originaler.
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2016 - 21:53 #1
Det kræver vist blot et opkald til Microsoft og så en formatering.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2016 - 22:17 #2
Det kommer an på, om du har en Windows 10, som er købt, og alt så ikke fulgte med computeren. Altså en Retail og ikke en OEM. Hvis du har det, kan du bare slette 10 på din computer, og installere den på din datters. Hvis ellers, ja så #1.
Avatar billede Douink Novice
05. december 2016 - 09:44 #3
Har i prøvet at ringe til dem. hvad skal jeg have klar når jeg ringer. skal jeg være ved pc'en eller kan jeg bare får dem til at release den fra denne bundkort den er bundet til ?
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 10:05 #4
Som #2 skriver, er det vigtigt at kende licensnumre og type. Hvis W10 home er en oem licens oprindelig knyttet til din pc, så kan den ikke flyttes.
Hvis der er tale om 2 løse licenser indkøbt separat, så kan Microsoft slette tilknytningen til din pc. Derefter installerer du blot som ønsket. W10 licenser er generelt knyttet til hardwaren med en digital licens.
Avatar billede Mikael Ekspert
05. december 2016 - 11:31 #5
#3

Ja man kan ringe til microsoft på 80 70 13 15. På det nummer er det et autosvar der muliggør at man kan få en ny aktiveringskode. Men KUN til den oprindelige licens.

Et eksempel: Du har fx. en licens stående i bunden af computeren til win 7.

Så har du installeret en helt ny TILSVARENDE win7 udgave.

Du får så besked på at den win 7 skal aktiveres. inden fx. 3 dage.

Du vælger at aktiverer og vælger online aktivering. Og du taster aktiveringskoden som står i bunden af computeren. Men får måske beskeden, at du ikke kan aktivere online ??

Så har du muligheden for at aktivere via telefonen.

Når du vælger den løsning, så har din computer genereret en kode bestående af en serie numre.

Du ringer op på 80 70 13 15 til microsoft.

Her følger du du anvisningen.. Først beder de dig om at taste 1. for privat.
Derefter beder de dig om, at have de genereret numre klar.. Og som du skal taste via telefonen.

Derefter får du (hvis det godkendes) en række nye cifre a 6.

Dem taster du så og med lidt held, så er din win aktiveret.

Tip ;)

Brug en smartfon til at taste med. Med store taster.

Sæt den til højtaler, så du har hænderne fri til at taste/skrive ned.

Skriv de genereret cifre de vil bede om ned på papir, og tast derfra på mobilen.

Skriv de nye cifre du modtager fra microsoft ned på papir efterhånden, frem for at forsøge at taste dem direkte i computeren.
(Fordi de cifre microsoft giver dig, kommer lynhurtigt. Alt, alt for hurtigt.)

Til slut kan du så taste den nye angivne aktiveringskode fra det nedskrevne
Avatar billede Mikael Ekspert
05. december 2016 - 11:38 #6
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 11:53 #7
Jeg mener det er sådan, at hvis der 1 gang er aktiveret en windows 10 på computeren, så vil det derefter stå i bios, og man så efterfølgende boote op på et installations medie med samme version, og installere, uden at tænke på aktivering.
Det gik fint for mig i alt fald, Men jeg ved ikke, om computeren skal være med UEFI.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 12:04 #8
Vi taler her om Windows 10. #6 er vist andre versioner. Her er linket for Windows 10
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12440/windows-10-activation