09. december 2016 - 22:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, mine spil crasher tilfældigt

Okay, så jeg har købt en ny computer fra Sharkgaming til 8500kr,-
problemet er bare at mine spil store som små crasher helt tilfældigt uden noget bestemt mønster. f.eks. åbner jeg fallout 4, den sætter automatisk settings til ultra high (den scanner specs først) men 10-15 minutter inde i spillet fryser HELE computeren, eneste udvej er så manuelt at slukke. det skal så siges at jeg får totalt smooth 60 fps, ingen problemer under opstart eller andet. formatering virker ikke. små spil såsom unturned og terraria gør det samme. langt over 600 fps hvis spillet ikke har fps clamp. nogen ideer? computeren er kun få dage gammel og live support fra Sharkgaming hjælper ikke. alt andet jeg laver på computeren end spil virker som det skal. hvis i har brug for specs så fortæl mig lige hvordan jeg gør ;) tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2016 - 07:41 #1
Lav en aftale med sælger om at låne et andet grafikkort til test. Hvis det kører, så er der en fejl på det nuværende. Evt vil de have dyret ind til skift, så de ved, at det laves korrekt. I så fald sæt en lille klat neglelak på kanten af grafikkortet, så du kan se, at det er skiftet.
Avatar billede stjans Guru
10. december 2016 - 09:54 #2
Det kan, som Claes så rigtigt skriver, meget vel være grafikkortet, der staller.

De kan også være varme, RAM, PSU og en så simpel ting som en driver.

Når den er så ny - så bare retur med den; lad dem spille spillet og se fejlen.
Ofte er der en fejl-log, som man man undersøge.
10. december 2016 - 12:04 #3
okay, det vil jeg prøve, men jeg har lige fundet ud af at mine små spil kan køre på low settings uden at den fryser, måske kunne det eventuelt være fordi den bliver for hurtigt varm når den kører store spil på ultra high? og er det overhovedet muligt at blive for varm med 4 blæsere og vandkøling?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2016 - 14:13 #4
jeg tror nok mere på, at en ram-fejl der ligger i et område på grafikkortet, som kun bruges ved høj belastning.
10. december 2016 - 17:00 #5
okay, fandt ud af at min computer lagrede alle mine ting på c drev kun med 223 GB.
c drev blev fyldt med alle mine spil og mit D drev med 931 GB er slet ikke brugt.
kan det være fejlen? mangel på plads og hele computeren fryser? og kan jeg bare anvende mit d drev uden problemer?

altså, kan jeg bare begynde at bruge D drev mens mine spil ligger på C?

jeg tror jeg er ved at finde løsningen, så tak for den hurtige hjælp, dog vil jeg gerne lige have svar på det sidste...
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2016 - 17:49 #6
windows er bygget til kun at bruge det drev, som den selv er på. Alle programmer skal installeres der - men deres data kan flyttes.
I første omgang vil jeg flytte dokumenter/billeder/videoer - metoden er ens for de 3 mapper.
I stifinder går du ned til 'denne computer' og derunder fx 'billeder' - højreklik på den, og vælg egenskaber. Så vælger du fanebladet 'placering', og flytter den til fx d:\billeder
svar ja til at flytte data hvis den spørger.
Og tilsvarende med dokumenter og videoer
Så har du frigivet plads på c: og taget d: i brug.
Hvis du bruger dropbox/google drev/onedrive, så kan de også flyttes - det er bare lidt mere besværligt.
10. december 2016 - 18:14 #7
Så jeg må for et eksempel ikke reinstallere steam på drev D, den SKAL altså først installeres på drev C?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2016 - 19:07 #8
hvis du kan vælge installations-drev, så vælg d: hvis du vil. Langt de fleste programmer er bare forvalgt til c:\program files\... eller den tilsvarende 32bit mappe C:\Program Files (x86).
10. december 2016 - 20:48 #9
undskyld hvis jeg er lidt desperat, men jeg er lidt på herrens mark. jeg har prøvet at reinstallere steam og alle spil på D drev og C drev om og om igen de seneste par timer. men jeg opdagede at kabinettet blev varmt på siden, der hvor grafikkortet sidder, jeg åbner kabinettet og mærker efter, (computeren er slukket) og jeg brænder mig for vildt. efter det prøver jeg et spil af for at se om det høje fps får temperaturen til at stige, computeren frøs som sædvanligt men jeg fik for første gang en blue screen of death noget med en stopcode - dpc_watchdog_violation.

jeg føler lidt at min computer på en eller anden måde måske er sat til forkerte settings?
måske det med lagerdisken? måske overclocket forkert? måske over-anstrenger min computer sig unødvendigt meget for at komme op på et par hundrede fps i stedet for de gode 60 fps?
som du kan se er jeg ikke nogen computer nørd, men jeg er pissebekymret og panikker lidt.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2016 - 09:51 #10
den fejlkode giver en idé - http://www.thewindowsclub.com/dpc_watchdog_violation-blue-screen-in-windows-10
men du skal nok have en rutineret fixer til at hjælpe med at skifte driveren.
11. december 2016 - 12:55 #11
okay, jeg prøver det nu selvom det lyder indviklet, jeg skriver igen hvis det fikser det ;)
16. december 2016 - 23:58 #12
hej igen efter lidt længere tid, jeg fik min sata ahci switched fra intel (R) 100 series/c230 chipset family SATA AHCI controller - til Standard SATA AHCI Controller.

det hjalp ikke, så jeg har nu skiftet den tilbage, og ja, den fortalte mig at jeg skulle genstarte for at ændre det.

men du har fat i noget! jeg åbnede spillet robocraft, hvilket betød at den startede et anticheat program, jeg fik en error og en crashlog, i crashlog kunne jeg se at den eneste error var noget med .sys og SATA Controller.

det hænger da lidt sammen?

jeg googlede Sata ahci controllere og fandt ud af at det igen er noget med min ssd.
jeg åbnede kabinettet og så at min ssd fra Kingston ikke sad ordentlig fast i kabinettet, men tværtimod hang skævt løst, jeg klikkede den nemt på og mine sleeved kabler sidder som de skal.

håber det her vækker tanker i eksperten..
02. januar 2017 - 17:31 #13
Update,

min computer har jeg sendt retur for fixing/reparation. jeg har garanti ved sharkgaming så det hele bliver gratis, ellers tak for hjælpen! men hvad gør jeg nu for at slutte denne post? vi kom ikke rigtig til nogen klokkeklar step-by-step guide løsning...
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2017 - 18:04 #14
bare markér dit indlæg som svar - så kommer der en grøn streg i venstre siden og alle kan se, at spørgsmålet er lukket/løst
02. januar 2017 - 19:28 #15
okay :) tak!