Avatar billede mikkelaarestrup Nybegynder
16. august 2010 - 20:50 Der er 16 kommentarer

Må man låne penge ud til andre, for at de kan slippe for en dyr bankrente?

Person A har 200.000,- i banken til latterlige 0,25%, som han ikke skal bruge lige nu og her

Person B har en kassekredit hvor der skyldes 250.000,- til 7%

Må person A overføre 200.000,- til person B, som derved sparer ca. 14.000,- i renter om året (og får lidt lavere fradrag - men stadig god forretning....)

Person gør det af ren og skær velvilje, og skal ikke tjene penge på det.

Må man det, elller er der en eller anden skattelov man bryder?
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2010 - 21:08 #1
Prøv at læse linket herunder. MEN, jeg vil kraftigt råde jer til at søge råd hos en sagkyndig med en fremlæggelse af alle detaljerne, før I går i gang. Jeres sag kan sagtens indeholde andre apekter, som kan resultere i et andet svar.

http://www.juraeksperten.dk/penge_til_datter.html
Avatar billede conz Juniormester
16. august 2010 - 21:09 #2
Kender ikke de specifikke paragraffer, men er 100 % sikker på at der ingen lov er der forbyder det.
Ellers ville det jo næsten være ulovligt at låne penge i det hele taget fra sine venner.

Hvis A har lyst til at låne/give B 200.000, så må A gerne det.

Har læst en del købe- og aftalelov, samt generel skattelovgivning, og har hverken faldet over noget lign., eller kunne forstille mig at sådan en lov skulle eksistere.
I hvert fald ikke for menigmand.
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2010 - 21:15 #3
@betalyte.

Nej, der er intet, som forbyder det, men for långiveren kan det resultere i, at han/hun bliver beskattet af nogle fiktive renteindtægter.
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2010 - 21:17 #4
@mikkelaarestrup.

Her er lidt mere. Læg mærke til, det kun gælder for "familielån"

http://www.minadvokat.dk/gave/#rentefri
Avatar billede conz Juniormester
16. august 2010 - 21:23 #5
@milter

Det har du ret i ja, men hvis man "bare" sørger for at få skrevet et godt gældsbevis, så slipper man for det også.
Man må næste kunne finde nogle skabeloner på Google, eller i hvert fald nogle gode forslag.
http://www.google.dk/search?q=g%C3%A6ldsbevis+skabelon&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a
Avatar billede mikkelaarestrup Nybegynder
18. august 2010 - 16:07 #6
Dvs. person kan bare overføre 220.000,- til person B, og så er der ikke problemer?

HVIS Skat så blander sig, kan man vel lave et gældsbevis?
Eller sige at A har købt et hjemmelavet maleri af person B?

Poienten er bare, at jeg vil vide om man kan være 100% sikker på at slippe for skat, bøder osv.
Avatar billede mikkelaarestrup Nybegynder
18. august 2010 - 16:14 #7
Synes ikke helt jeg føler mig sikker endnu, på baggrund af jeres kommentarer...

Må person A give et vilkårligt stort rentefrit lån til person B, uden at SKAT blander sig? Muligvis kræves et gældsbevis - men hvordan finder SKAT overhovedet ud af at pengene er flyttet fra person A til B?

Alternativt kan person A give pengene som en gave til person B, og engang kan person B så give en tilsvarende gave tilbage til person A, hvis det ændrer noget - altså, kalde det en gave frem for et rentefrit lån.

Alternativt kan person A købe et glas mælk for 200.000 af person B - og en gang i fremtiden kan person B så købe en kiks tilbage for samme beløb...

Uansat hvordan man arrangerer det, og hvad man kalder det - er det så 100% lovligt og skatte/afgiftsfrit?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2010 - 20:16 #8
Der er helt klare regler for størrelsen på gaver - og så vidt jeg ved, også ågerpriser på varer - en pris på en vare skal stemme overens med værdien (sådan nogenlunde).

Jeg tror ærlig talt ikke du får det helt korrekte svar fra nogen herinde...

Jeg vil klart anbefale dig at læse på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=348574

Finder du ikke noget der, kan du tage kontakt til dem og spørge... http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004&vID=0
Avatar billede mikkelaarestrup Nybegynder
19. august 2010 - 09:28 #9
betalyte: men er 100 % sikker på at der ingen lov er der forbyder det ......  Hvis A har lyst til at låne/give B 200.000, så må A gerne det.

På SKATs hjemmeside (tak for link, ole_madsen), står der
Gaver mellem ikke nært beslægtede skal som udgangspunkt betragtes som personlig indkomst og skal derfor beskattes
(http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624172&vId=202255&i=3&action=close#i1624172)

Altså stik modsat betalyte (som måske skal justere de 100% lidt ned, til f.eks. 0% ;-)...

Lyder til at jeg må spørge hos skat. Måske er et rentefrit lån uden tidsfrist og uden månedtlige ydelser ikke det samme som en gave, og måske gælder andre regler...

Hvis nogle finder link til konkret viden om sagen, så hører jeg gerne. Ellers smid svar, ole_madsen
Avatar billede milter Ekspert
19. august 2010 - 16:51 #10
@mikkelaarestrup.

Der er mange faldgrupper i en sådan sag. Derfor en gentagelse af dette råd:

"MEN, jeg vil kraftigt råde jer til at søge råd hos en sagkyndig med en fremlæggelse af alle detaljerne, før I går i gang",

... især hvis det ikke er mellem nært beslægtede.

Nej, det er ikke ulovligt at give andre 200.000, men det kan få uventede og ubehagelige konsekvenser for begge parter senere, hvis man ikke kender og følger reglerne i den slags situationer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2010 - 21:56 #11
Jeg er helt enig med Milters sidste kommentar.

Se evt. også her: https://sondagsavisen.dk/91/010190826/default.aspx
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. oktober 2011 - 00:05 #12
http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522
Skabeloner til alt muligt. Just in case.
Avatar billede elgmao Praktikant
03. oktober 2017 - 12:34 #13
http://lån-penge-rentefrit.dk/
Måske en mulighed..
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2017 - 15:55 #14
Spørg hos Skat, som #8 foreslår, så får du korrekt svar.

Når du opretter lånet, så få juridisk bistand fx fra en retshjælp eller advokatvagten.dk - der findes mange muligheder over hele landet. I de store byer er der flere muligheder at vælge imellem.

Og overveje nøje, om venskabet kan klare, at der er et økonomisk mellemværende. Der kan ske mange ting, man ikke lige får taget højde får på forhånd.
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2017 - 16:13 #15
Man må lave privatlån, hvor B låner A en portion penge - uanset størreslse. Og dette kan gøres rentefrit. Man udfærdiger blot et privat-lånedokument, og så overfører B pengene til A. Ikke noget som har hverken med SKAT eller bankerne at gøre.
Jeg har netop lånt 115.000 kr. af min søster, og vi har begge underskrevet dette lånedokument hvori der står, at lånet til enhver tid kan kræves tilbage uden varsel og alle de andre standardbestemmelser for lån. I standarddokumentet kan man beskrive hvor mange afbetalinger og af hvilken størrelse, og hvornår første afdrag skal ligge. Man kan også påføre en rente man aftaler fx 1 % og så få en matematikkyndig til at beregne hvor mange afdrag, der så bliver.
Det skal ikke oplyses til SKAT, kommunerne eller andre offentlige instanser, og der er ikke noget at indberette nogen steder.
Avatar billede nemlig Professor
03. oktober 2017 - 17:04 #16
Her kan I læse mere om reglerne og der er også link til et gældsdokument (mod betaling).
https://www.familieadvokaten.dk/emner/616.html