CRM: Det skal du overveje, inden systemet vælges

Det customer-relationship management-software, som blev installeret for 10 år siden, er begyndt at vise alderstegn. Se, hvad du bør vælge i stedet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Netop som markedet for CRM er blevet fuldmodent, er meget udstyr ved at være forældet. Nu står du over for valget mellem software i huset eller software-as-a-service (SaaS)-applikationer.

Ifølge CRM-konsulenten Marc Ameres kører mange virksomheder med såkaldte 'dead end'-applikationer, der enten er integreret dårligt med de andre systemer, eller som ikke længe endnu kan håndtere en virksomhed i vækst.

"Vores gamle systemer forhindrede os i at levere den samme service og support til de studerende, som vi kunne, da vi var mindre," fortæller Michael Statmore, der er it-chef på Post University, som fysisk ligger i staten Connecticut, men som i stadigt højere grade også er til stede på nettet.

Universitetet valgte Oracle CRM On Demand til håndtering af informationer om de studerende, om de kommer på skolen fysisk eller tager timer over internettet. Ved at bruge en SaaS-applikation undgår Michael Statmore at skulle investere i ny infrastruktur og kan på den måde spare penge.

Online CRM koster mindre at implementere end et system i huset, og det er ofte nemmere at finde pengene i budgettet, eftersom det tæller som 'driftsomkostninger' og ikke som en stor fremtidsinvestering, siger Sajid Usman, som er analytiker og konsulent hos Accenture.

Det er desuden nemmere at tilføje brugere og ekstra kapacitet, efterhånden som organisationen vokser. På den anden side kan et system i huset integreres tættere med virksomhedens andre systemer, ligesom det i højere grad kan skræddersyes til virksomheden.

Integrationen var kritisk for Maricel Cabahug, som er it-chef for Yaskawa America, der producerer komponenter til industriudstyr. Hun valgte et system i huset med CRM fra SAP, fordi det nemmere kunne forbindes til virksomhedens ERP-system, der også er fra SAP.

Jagtede eksisterende kunder

Yaskawa America mistede penge på sælgere, som ikke vidste, at de jagtede allerede eksisterende kunder i virksomheden.

"Nu kan vi se, hvornår en kunde har maskiner til service og tjekke, at vi allerede er i gang med at forhandle en ny kontrakt på plads," fortæller Maricel Cabahug.

Justin Ricketts, der er it-chef hos brystcancerforeningen Susan G. Komen for the Cure, valgte derimod Salesforce.com sammen med et online-værktøj til fundraising-management fra Convio på grund af fleksibiliteten, de beskedne opstartsudgifter og muligheden for at opskalere hurtigt.

Den ikke-kommercielle organisation står i spidsen for 14 millioner donorer og har 124 kontorer tilknyttet.

"Vi skulle sikre, at sikkerheden var lige så god som for et CRM-system i huset, og vi valgte en leverandør, som kunne vise os status for alle servere, status for ydelse og de samme statistikker, som et system i huset kan levere," forklarer Justin Ricketts.

Man skal ikke basere beslutningen på det system, man har i forvejen, siger Marc Ameres. I stedet skal man overveje, hvilken platform der bedst lever op til ens nuværende krav til håndtering af kundekontakter, ligesom man skal tage stilling til ting som sikkerhed og skalerbarhed.

CRM i huset kan bedre integreres med andre systemer i huset, forklarer Sajid Usman. Men til gengæld er opstartsudgifterne for en SaaS-applikation lavere for de virksomheder, der har behov for et nyt system med det samme, men som ikke har en stor datacenter-stab.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S