Oracles maraton-projekt klar inden årets udgang

Opkøb og udvikling for milliarder når sit klimaks omkring nytår, når Oracles Fusion Applications efter fem seje år er klar til lancering.

Artikel top billede

(Foto: Oracle)

Inden længe smider Oracle 100 software-moduler på gaden i ét hug.

Det sker som et led i selskabets storstilede business intelligence-drevede Fusions Applications, som Oracle har barslet med de seneste fem år, og som selskabet har postet mere end 30 milliarder opkøbskroner i med køb af selskaber som Siebel og Peoplesoft. 

Nu lover Oracle-chef Larry Ellison dog, at Fusion Applications er klar med 100 Java-baserede software-moduler inden årets udgang.

"I første halvdel af 2011 er vi klar til at sælge Fusion Applications til rigtige kunder," siger Larry Ellison fra Moscone-centrets helt store scene, hvor han netop har sparket gang i selskabets Open World-konference med, hvad flere tilhørere betegner som "en kedelig åbning".

Største lancering nogensinde

Med de første 100 færdige moduler til nytår vil Fusion Applications blive den største samlede Oracle-produktlancering nogensinde.

"Det tog os så mere end fem år og mindre end seks år at nå hertil. Og Fusion Applications er det største, vi nogensinde har udviklet, og vi gør det aldrig igen," griner Larry Ellison fra scenen med henvisning til, at projektet virkelig har trukket udviklertænder ud hos Oracle.

Med opkøb på over 30 milliarder kroner og den efterfølgende udviklingsintegration af de forskellige systemer, skal der givetvis også langes en del Fusion-produkter over disken, før Oracles finansafdeling kan gnide sig i hænderne.

Larry Ellison forklarer, at alt i Fusion Applicationer er webservices bygget på Fusion middleware i en SOA-arkitektur, der skal simplificere integrationen med eksempelvis SAP's ERP-suite.

Oracle-bossen understreger samtidig, at brugergrænsefladen ikke vil blive "kedelig og forretningssuiteagtig", men derimod vil den ligne de brugergrænseflader, som kunderne kender fra eksempelvis Facebook.

Den efterfølgende demonstration er dog ikke specielt Facebook-lignende.

Fusion Applications kan enten købes via licenser eller lejes som en software-as-a-service-løsning hos selskaber som salesforce.com.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil