Microsofts gratis sikkerhedsoftware vinder støt frem

Flere og flere anvender gratis antivirussoftware, men hvad gør Microsofts løsning speciel?

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Computerworld News Service: Microsofts gratis antivirussoftware, Security Essentials, er i løbet af det første år installeret på 31 millioner pc'er, oplyser virksomheden.

Den klart største brugerbase findes i USA, men Brasilien med 2,5 millioner brugere, Storbritannien med 1,7 millioner brugere og Tyskland med 1,6 millioner brugere har givet Microsofts gratis antivirussoftware en global tilstedeværelse.

Security Essentials er nu tilgængelig i 27 sprog, oplyser virksomheden.

Rusland og Kina er dog noget bagud i tilslutningen.

27 millioner pc'er

Samlet set har 27 millioner pc'er rapporteret om inficeringer til Microsofts Malware Protection Center, hvilket må siges at være en relativt høj andel.

Det koster ingenting at downloade, og softwaren bakkes op af et stærktvaremærke, men har Security Essentials ændret noget i markedet for betalte antivirusløsninger?

Ved første øjekast er de 31 millioner brugere en beskeden mængde sammenlignet med det samlede antal brugere af antivirussoftware, og endnu værre ser det ud, når man sammenligner med det samlede antal pc'er i verden på nuværende tidspunkt, rundt regnet 1,5 milliarder.

Men selv om væksten ikke er enorm uden for USA, ser den dog ud til at være stabil, og antallet af brugere kan let blive fordoblet i løbet af det næste år. At dømme efter den pæne vækst i USA ser det afgjort ud til, at Security Essentials vil få over 100 millioner brugere i løbet af de næste to år.

Med denne vækst vil Security Essentials komme til at erobre abonnenter fra de aktuelle antivirus-giganter Symantec, Trend Micro og McAfee. 42 procent af markedet består ifølge Opswat allerede af gratisprodukter.

Standardreaktionen fra de fleste antivirusfirmaer er udtalelser om, at Security Essentials kun er et basalt produkt, og at også andre har forsøgt sig med gratis sikkerhedssoftware (såsom Avast og AVG) med kun moderat succes.

Men disse virksomheder er jo ikke Microsoft og har således ikke Microsofts gennemslagskraft med hensyn til udvikling.

Opgradering

Produktet er allerede blevet opgraderet en gang i løbet af det første år, og der udkom for nylig en version til små virksomheder med op til 10 brugere.

Løsningen udvider gradvist sin rækkevidde og forbedrer sine funktioner. Det er meget muligt kun et spørgsmål om tid, før de kommercielle antivirusleverandører bliver nervøse.

"Ved at gøre Microsoft Security Essentials let tilgængelig og let at bruge håber Microsoft på at tilskynde til bredere adoption af virusbeskyttelse blandt forbrugerne, hvilket vil hjælpe til at forbedre sikkerheden for hele Windows-økosystemet," siger Microsofts Eric Foster.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil