Den sociale nettjeneste Twitter har siden stiftelsen i 2006 haft medvind og fået massiv medieomtale, hvilket ikke blev mindre, da den amerikanske præsident, Barack Obama, tweetede fra sin valgkampagne i Guds eget land.
Men nu viser en ny undersøgelse fra analysehuset Sysomos med speciale i overvågningen af sociale medier, at Twitter langt fra er så socialt, som man først kunne antage.
Sysomos hævder nemlig med undersøgelsen, at ud fra ikke færre end 1,2 milliarder tweets i løbet af de seneste to måneder, er der ingen respons på 71 procent af alle statusopdateringerne på Twitter.
Resultatet fra undersøgelsen betyder samtidig, at når de knap 200 millioner Twitter-brugere sender et tweet ud til omverdenen, så responderer omkring 29 procent.
Ingen svarer efter flere timer
Sysomos har i undersøgelsen også kigget nærmere på, hvordan folk responderer på beskederne.
Og det viser sig, at 23 procent af alle tweets får et @reply. 85 procent med @replies nøjes med at sende ét svar, mens to svar ligger på 10,7 procent.
I alt seks procent af alle beskeder får et retweet, som næsten altid kommer inden for en time, efter det originale budskab er blevet postet.
Sysomos hævder, at hvis ikke der er kommet svar inden for fire timer, så er det højst usandsynligt, at der nogensinde kommer et retweet.