Internettet når i år op på to milliarder brugere

Antallet af internet-brugere i verden forventes i år at nå op på to milliarder, og størstedelen af væksten vil komme fra udviklingslandene.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Som en del af at fejringen af FN's verdensstatistikdag 20. oktober har International Telecommunication Union (ITU), der hører under FN, udgivet rapporten "The World in 2010: ICT facts and figures," som også afslører, at 1,2 milliarder af internettets befolkning på to milliarder individer vil fra udviklingslandene.

Ud af de 226 millioner nye internet-brugere i 2010 vil de 162 være fra udviklingslandene.

Kina er fortsat verdens største internetmarked med mere end 420 millioner internet-brugere.

På trods af den høje vækst fra udviklingslandene vil 71 procent af den samlede internet-befolkning være fra de industrialiserede lande, mens kun 21 procent vil være fra udviklingslande.

Privat versus offentlig adgang

Der er også et misforhold i, hvordan folk i landene rund om i verden har adgang til internettet og den relaterede teknologi. Rapporten beskriver, at sidst i 2010 vil antallet af brugere, der har adgang til internettet fra deres eget hjem, nå op på 1,6 milliarder sammenlignet med 1,4 milliarder sidste år. Det er især i de industrialiserede lande, at man har adgang til internettet hjemmefra. Her er bredbånd den mest udbredte teknologi til internetadgang.

I udviklingslandene er der hovedsageligt adgang til internettet fra skoler, kontorer og offentlige steder såsom internetcaféer.

Rapporten fra ITU påpeger en kløft i internetadgangen, hvis man kigger på de geografiske regioner.

Antallet af internet-brugere i Asien-Stillehavsregionen forventes at nå op på 21,9 per 100 indbyggere sammenlignet med 24,9 i den arabiske region. Europa har den højeste procentdel med 64 per 100 indbyggere efterfulgt af regionen Nord-, Central- og Sydamerika. ITU påpeger den store kløft mellem Europa og Afrika, som forventes at afslutte 2010 med 9,6 internetbrugere per 100 indbyggere.

Mobiltelefoni

Udviklingslandene scorer dog højt i forhold til mobiltelefoni.

"I udviklingslandene vil udbredelsen af mobiltelefoni nå op på 68 procent sidst i 2010 hovedsagelig drevet frem af Asien-Stillehavsregionen," står der i rapporten. "Alene Indien og Kina forventes at tilføje over 300 millioner mobilabonnementer i 2010."

Sami Al Basheer, der leder ITU's Telecommunication Development Bureau, udtaler, at "68 procent er højere end nogen tidligere teknologi. Disse lande har været innovative i tilpasningen af mobilteknologi til deres særlige behov og vil være i stand til at skabe endnu større fordele i forhold til bredbånd, når der bliver tilstrækkelig adgang tilgængelig til en overkommelig pris."

Filippinerne og Kina bliver også nævnt for at bidrage betydeligt til mobiloperatørernes omsætninger sidste år på grund af sms-omsætningen fra disse to lande.

USA og Filippinerne stod samlet for 35 procent af samtlige sms'er på verdensplan i 2009. Dette giver yderligere troværdighed til Filippinernes påstand om at være "verdens sms-hovedstad." Filippinske mobiloperatører har tidligere sagt, at deres netværk dagligt håndterer mellem 400 og 700 millioner sms'er.

I 2009 stod omsætning fra sms'er for 12 procent af den samlede omsætning hos af Kinas største mobiloperatør, bemærker International Telecommunication Union.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly