Artikel top billede

Må LTE kaldes 4G?

Hos operatører og medier har LTE-standarden fået den mere forståelige betegnelse 4G, men det er forkert, fordi LTE er kun en videreudvikling af 3G. Læs de to modstridende opfattelser.

JA, LTE må gerne kaldes 4G

- siger Jesper Brøckner, som er administrerende direktør for Telia.

Det er kun et spil om ord.
Navnet 4G er for at differentiere det lidt og fortælle forbrugerne, at de er nødt til at anskaffe sig noget nyt udstyr, nye usb-dongler og så videre. Så det er for at undgå at forvirre brugeren.

Det er et spil om ord, men hvis forbrugeren skal vide, at de skal anskaffe sig noget nyt hardware, er det vigtigt med en ny betegnelse. G'et står for generation, og jeg synes derfor egentlig, det er ganske vejledende og retvisende at kalde det 4G.

Noget andet er, at IT- og Telestyrelsen vil have, at vi skal ud og betale for at operere i 2,5 GHz, som vi ikke har gjort i tidligere.

Hvis man fra it- og telestyrelserne i de forskellige lande, hvor vi er, havde sagt, at det her ikke er ny teknologi, eller at det her ikke er 4G, så havde man ikke behøvet en ny auktion. Det er vel der, den starter.

Så med de nye frekvensbånd, vi bruger, og den nye teknologi, vil jeg sige, at det er en ny generation, vi tager hul på.

NEJ, LTE må ikke kaldes 4G

- siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Det er vildledning af forbrugerne.

Faktum er, at LTE er en
3G-standard. LTE-advanced, som er noget andet end LTE, er en 4G-standard per definition. Dem, der påstår, at LTE er 4G, er kun pressefolk og journalister uden indsigt.

Den norske forbruger-ombudsmand forbyder Telia at bruge betegnelsen 4G om LTE i Norge. I henhold til markedsføringsloven må man jo ikke kalde ting noget, de ikke er.

Man må heller ikke tage et produkt, der er semi-økologisk og kalde det økologisk. Det er vildledning af forbrugerne.

Jeg har derfor indbragt sagen for den danske forbrugerombudsmand og bedt ham om at kigge på det.

Problemet opstår, når LTE-advanced (ægte 4G, red.) kommer til det danske marked. Højst sandsynligt kommer det til at ligge i nogle andre frekvensbånd end dem, der er nu.

Lad os sige, at Telia ikke får en licens til at køre LTE-advanced. Hvordan skal konkurrenterne, der får en licens, så kunne markedsføre sig, når Telia allerede kalder det, de har, for 4G?

Det er skruen uden ende, hvis de så skal op og kalde det 5G. Så lyver de endnu engang. Jeg synes man skal være ærlig over for forbrugerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere