Måske kan PDA'er og smartphones være med til at skabe en bedre hverdag for mennesker med autisme og børn med ADHD.
Det skal et nyt forskningsprojekt, som involverer eleverne på to skoler i Ballerup og Solrød, kaste lys over, fortæller DR.
Forsøget skal vise, om de små computere kan få hverdagen til at hænge bedre sammen for mennesker med autisme, der har brug for en hverdag, hvor alt er planlagt og skrevet ned.
I stedet for at bruge tavler med velcrobånd og billeder, der viser, hvornår den næste aktivitet skal foregå, som det mange steder sker i dag, kan den planlægning muligvis med større held foretages på en håndholdt enhed.
Planen er, at de autisme- og ADHD-diagnosticerede selv kan holde øje med dagens aktiviteter og få informationerne læst op lige så mange gange, de har behov for det.
"Det skulle gerne give dem mere frihed," siger vicekontorchef i Københavns Socialforvaltning, Jan Christensen, til P4 København.
"Der bliver lidt mere tid til at gøre ting, de selv gerne vil. Frem for at bruge en stor del af deres dag på aktiviteter sammen med personalet, så vil de få mulighed for selv at gøre dagligdags ting som at stå op og tage tøj på og spise morgenmad. Det handler simpelthen om livskvalitet," siger han.
Hjælp til social afkodning
Med en smartphone ved sin side kan et barn med autisme dels få påmindelser om det, der skal huskes, dels få forklaret sociale forhold, som er svære at forstå for en med autisme.
"Telefonen kan for eksempel indstilles til at vise et billede af en pille og afspille en lyd, når det er tid til at tage medicinen. Men den kan også bruges til ved hjælp af en PowerPoint-præsentation at forklare mere komplekse sociale relationer som for eksempel, hvordan man skal forholde sig, når man møder nye mennesker," forklarer psykolog og leder af projektet, Mikala Liemann til P4.
Projektet er støttet af Socialministeriet.
"Vi skal have endnu mere af den slags velfærdsteknologi til at virke på det sociale område," siger socialminister Benedikte Kiær (K).