Artikel top billede

Branchegruppe: Oracle forvrider konkurrencen

Computerservice-leverandører har anmodet USA's justitsministerium om at sætte en stopper for Oracles politik med hensyn til kunders brug af tredjeparts-tjenester til udstyr fra Sun Microsystems.

Computerworld News Service: I sidste uge fortalte The Service Industry Association (SIA), som består af 134 virksomheder, der tilbyder vedligehold af computerhardware, at gruppen mener, at Oracle har ændret politikken for vedligehold af Sun-udstyr på en måde, der skal afskrække kunderne fra at anvende ydelser fra tredjeparter.
 
Oracle gennemførte opkøbet af Sun Microsystems tidligere i år. 
 
SIA anklager Oracle for at have ændret reglerne for at få fingre i de godt 13,5 milliarder kroner, som kunderne lægger i tredjeparters tjenester til Sun-produkter.

Gruppen anklager desuden Oracle for at presse kunderne til at købe alt vedligehold fra Oracle og for at have indført såkaldte "genkvalificerings"-gebyrer for de kunder, som har købt ydelser ved tredjepart, men som gerne vil vende tilbage til Oracle.
 
SIA skrev til Oracle og informerede virksomheden om indsigelserne allerede i maj, står der på gruppens hjemmeside.
 
I juni skrev Oracle tilbage med en afvisning af alle anklager.
 
Omkring halvdelen af alt vedligehold på hardware fra Sun bliver udført af uafhængige tredjeparter, fortæller Claudia Betzner, der er leder af SIA.

De kræver gennemsnitligt 35 procent mindre for deres ydelser set i forhold til originalproducenterne, siger hun.
 
Oracle havde ikke umiddelbart nogen kommentarer til sagen.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere