Opera på vej med storoffensiv mod smartphones

Norske Opera vil med en storoffensiv have fat i markedet for browsere til både smartphones og andre avancerede mobiltelefoner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Opera Software går nu efter at udvikle software til en lang række forskellige typer telefoner -  fra smartphones til mindre sofistikerede 'feature phones', som kan gå på nettet.
 
Det sker i forbindelse med virksomhedens strategi om at målrette sig browsermulighederne på nye markeder som for eksempel Indien, fortæller virksomhedens medgrundlægger.
 
Det norske browser-selskab udnytter desuden januar måneds opkøb af AdMarvel, som beskæftiger sig med mobile marketingsplatforme, til at indgå aftaler med forskellige hjemmesider om målrettede tredjeparts-reklamer på hjemmesider.
 
"Vores mål er at nå ud til så mange telefoner som muligt," siger Jon S. von Tetzchner fra selskabet. 
 
Mere end 3.000 modeller
Virksomhedens browser, Opera Mini, understøtter nu mere end 3.000 telefon-modeller, heriblandt ældre smartphones.

Virksomhedens strategi er at tage alle de telefoner, den kan, tjekke deres specifikationer og skærmstørrelse, og med det udgangspunkt skabe en måde at køre Opera Mini på, sagde han.
 
Opera Mini understøtter for eksempel styresystemet Android - også selv om mobiltelefoner med Android kun udgør omkring tre procent af markedet og det tal ikke ser ud til at ændre sig foreløbigt, forklarede Jon S. von Tetzchner.
 
Browseren Opera Mini understøtter desuden også Apples iPhone.
 
En del af virksomhedens konkurrenter koncentrer sig kun om high-end-brugerne, og det giver Opera Mini en fordel på det store marked, som består af mindre sofistikerede telefoner, som opererer på forbindelser med mindre båndbredde, sagde Jon S. von Tetzchner.
 
I april fortalte Opera, at selskabet havde arbejdet sammen med Vodafone om at udvikle en skræddersyet version af browseren Opera Mini, der skulle designes til at køre på billige telefoner på 2G-netværk.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S