Telia-direktør: Vi skal have kontrol over kundeservice

Telia reducerer mængden af outsourcet kundeservice og mener dermed, at kunderne går lysere tider i møde.

Artikel top billede

Telias kundeservice under Jørli Birk henter nu service-funktioner ind i firmaet, efter at de tidligere var outsourcet. Foto: Telia

Telia har netop offentliggjort, at virksomheden overtager 250 medarbejdere fra callcenteret GoEcxellent. De har hidtil stået for cirka 45 procent af Telias kundeservice. 

Læs også: Telias service-strategi: Henter 250 telefonkonsulenter

Ifølge direktør for kundeservice Jørli Birk har virksomheden haft gode erfaringer med sin outsourcing-strategi med to partnere og et eget kundecenter, som har skabt en stor del af fremgangen på resultatsiden og kundetilfredsheden.

"Hvis vi skal videre derfra, hvor vi nu er kommet, så kræver det, at vi så at sige betragter kundeservice som den kernekompetence, som det bør være i en televirksomhed. Derfor vil vi gerne have mere direkte kontrol over tingene," siger han til Computerworld.

Svært med Telia-ånden

Ifølge Jørli Birk vil overtagelsen sikre en mere ensartet serviceoplevelse, hurtigere svartider og endnu bedre service, når kunderne første gang ringer til Telia efter hjælp.

"Vi må erkende, at det er svært at have den samme Telia-ånd/kultur eksternt, som det er, når man selv har den direkte ledelse af medarbejderne," siger Jørli Birk, der bærer titlen vice president for customer operations i Telia Mobility Services.

Han fortæller, at Telia med overtagelsen af medarbejderne kan undgå sager, hvor problemramte kunder oplever forskellige sagsbehandling, alt efter hvem de får fat på, som det er sket tidligere.

Ikke slut med ventetonerne  

Overtagelsen af medarbejderne vil efter sigende også komme til at betyde kortere svartider på telefonerne. Men udryddet bliver de ikke.

"Ligesom andre store virksomheder og teleselskaber, så har vi naturligvis også perioder fremadrettet, hvor vi sender regninger ud, lancerer produkter og lignende, hvor vi vil opleve ventetider," siger han. 

Reduceringen af ventetiderne skal efter planen ske ved at sikre kvaliteten af hjælpen første gang, så kunder ikke får brug for at ringe tilbage.

Hemmelig pris

Hvor meget det har kostet Telia at overtage medarbejderne, vil Jørli Birk ikke ud med.

"Vi har lovet hinanden mellem Telia og GoExcellent, at det ikke er noget vi udtaler os om," siger han.

Der er dog et vist økonomisk incitament bag trækket, forsikrer han.

Selvom Telia ifølge Jørli Birk har opnået gode resultater sammen med GoExcellent, så forventer han en positiv økonomisk effekt af den nye ordning.

"Jo bedre vi bliver til at skabe den gode kundeoplevelse jo mere vil vi også reducere vores omkostninger i forhold til de penge, som vi bruger på at drive kundeservice," konkluderer han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S