Artikel top billede

"Internationaliseringsstrategien fra 2009 skal øge omsætningen fra 8,7 millioner kroner i 2009 til 750 millioner kroner i 2014," siger Nils Kierkegaard, bestyrelsesformand, SMT Data. (Foto: Mogens Skou)

BI-hus vil øge omsætning fra ni til 750 millioner

Dansk softwarehus har ambitioner om at øge sin årlige omsætning med en faktor 83 over en femårs periode til 750 millioner kroner i 2014. Konkurrent kalder ambitionen "fantasteri".

Softwarehuset SMT Data har en særdeles ambitiøs internationaliseringsstrategi, som skal sikre virksomheden en årlig omsætning i 2014 på 750 millioner kroner.

Ambitionen sættes i relief af, at SMT, som sælger Business Intelligence-løsninger, i 2009 omsatte for 8,7 millioner kroner og nåede et resultat før skat på minus en halv million. Resultatet blev af ledelsen vurderet som "utilfredsstillende".

Ifølge selskabets bestyrelsesformand og medejer Nils Kierkegaard har SMT Data i 2010 øget omsætningen med 242 procent og går ind i 2011 med en ordrebeholdning svarende til en vækst i 2010 på 366 procent.

"I 2010 nåede vi, hvad vi skulle, og det er meget positivt," siger Nils Kierkegaard, bestyrelsesformand i SMT Data.

Konkurrencemæssigt føler SMT Data sig ifølge bestyrelsesformanden ret enestående, men SAS Institute er en af de virksomheder, som laver lignende løsninger.

"Men min fornemmelse er, at SAS i Danmark har opgivet at bruge kræfter på sin løsning. Så vidt jeg ved, har SAS Institute overhovedet ingen installationer i stil med vores i Danmark," siger Kierkegaard.

Helt og aldeles forkert

Den kommentar vil SAS Institute ikke lade stå uimodsagt.

Vi har danske kunder i stil med SMT's, men langt fra i samme omfang," siger SAS-direktør Jim Nielsen og tilføjer:

"At vi skulle opgive noget som helst inden for BI og/eller den finansielle sektor er helt og aldeles forkert. Tværtimod så opprioriterer vi indsatsen."

Den SAS-løsning, som ifølge Jim Nielsen matcher SMT's, hedder SAS IT Resource Management, og den har på verdensplan 450 kunder og 53 SAS-udviklere, som er dedikeret dette ene produkt.

Samtlige banker undtagen en

Blandt SMT's knap 25 danske kunder er ifølge bestyrelsesformanden samtlige danske banker med undtagelse af en enkelt. Bankkunderne nås gennem de store bankdatacentre som BEC og SDC.

Planen er, at indtjeningen skal følge omsætningen på vej mod stjernerne, og sidste år var de røde tal da også blevet til sorte.

"I 2010 lavede vi et nettooverskud i størrelsesordenen 15 procent svarende til godt tre millioner kroner," siger Nils Kierkegaard.

Omsætningsvæksten er blandt andet kommet fra internationale virksomheder inden for den finansielle branche. I 2011 vil omsætningen primært komme fra Sverige, Norge, Holland, Belgien og Storbritannien, hvor SMT Data har projekter med nogle af de største selskaber. Senere i 2011 vil SMT Data gå i gang i Tyskland, mens USA skydes i gang i 2012.

Det er fantasteri

SAS Institute mener ikke, at SMT Datas vækstforventninger er af denne verden.

"Det er jo fantasteri og fuldstændig urealistisk, at SMT skulle øge omsætningen fra 8,7 millioner kroner i 2009 til 750 millioner i 2014. En sådan vækst tegner billedet af en ny Google eller iPhone, der bliver introduceret," siger Jim Nielsen.

Ifølge SMT's bestyrelsesformand Nils Kierkegaard når SMT sin årsomsætning på 750 millioner kroner i 2014, hvis selskabet evner at nå op på 200 kunder i løbet af den her femårsperiode.

Forventningerne til 2011 er at få cirka 15 nye kunder og nå en omsætning på omtrent 100 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere