Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Det Digitale Råd påpeger, at Danmark kunne spare otte milliarder kroner og yde bedre borgerservice, hvis den offentlige sektor tillod at få hjælp fra borgerne.

Danskerne er i kontakt med det offentlige ikke færre end 250 millioner gange om året, hvoraf den fysiske kontakt i et borgerservicecenter eller på rådhuset fylder klart mest.
 
Det tal kan skæres drastisk ned og samtidig gøre borgerservicen væsentlig smartere, mener Det Digitale Råd.
 
Rådet har i dag præsenteret en plan for, hvor meget man kan spare med digitale selvbetjeningsløsninger.
 
"Vi peger i vores debatoplæg fra Det Digitale Råd på, at den offentlige sektor kan spare otte milliarder kroner årligt uden, at det ville gå ud over serviceniveauet ved at erstatte fysisk kontakt med digitale selvbetjeningsmuligheder. Det er et betydeligt potentiale, som man bør tage alvorligt", fortæller Martin Lippert, medlem af Det Digitale Råd og direktør for TDC Erhverv i en pressemeddelelse fra rådet.
 
Svarer til at have en bankbog
Direktør i Microsoft Danmark, Jørgen Bardenfleth, er også medlem af rådet, og han peger på, at det fysiske fremmøde kan sammenlignes med besøg i banken med bankbogen i hånden i det 20. århundrede.
 
"Det er formodentlig de færreste af os, der synes, vi har fået en dårligere service ved brug af nettet på blandt andet det område," udtaler Jørgen Bardenfleth i pressemeddelelsen med henvisning til, at de meget populære netbanker har givet kontakten med privatøkonomien en høj grad af frihed og fleksibilitet.
 
Det offentlige mangler viden
Den grad af frihed og fleksibilitet møder man til gengæld ikke i den offentlige sektor, hvor Det Digitale Råd har analyseret sig frem til, at myndighederne mangler konkret viden om sine brugere, og derfor handler på mavefornemmelser frem for fakta. 
 
Derudover arbejder de offentlige myndigheder usystematisk med kanalstrategier som eksempelvis selvbetjening, telefonisk, mail-mæssig eller fysisk kontakt.
 
Det bliver ikke bedre, når den offentlige sektor ifølge Det Digitale Råd samtidig holder fast i "papirservice" i forbindelse med eksempelvis lægeskift og flytning.
 
"I Det Digitale Råd mener vi, at tiden er inde til, at den offentlige sektor for alvor satser på at modernisere kontakten til borgerne. En dedikeret indsats vil ikke alene medføre bedre service over for borgerne, men også udnytte den offentlige sektors ressourcer langt bedre," fortæller Lars Monrad-Gylling, medlem af Det Digitale Råd og administrerende direktør i KMD i pressemeddelelsen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud 2018 - outsourcing eller on premise?

Cloud handler ikke længere om billige servere eller storage. Det handler om at ruste sig til at kunne gøre idéer til digital innovation til virkelighed. På denne konference kan du blive klogere på, hvordan man kan satse strategisk på cloud-modellen. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

20. september 2018 | Læs mere


The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere






Premium
C2IT opkøber dansk it-konsulenthus: Tidligere Sentia-boss med ledende roller i begge selskaber har forhandlet prisen
Interview: Michael Meister er del af ledelsen i både C2IT og Softhuset, som lægges sammen. Den tidligere Sentia-direktør har forhandlet prisen og varetaget Softhusets interesser i forhandlingerne, men fortsætter i C2IT efter handlen.
Computerworld
En slags nekrolog: Den fikse, kompakte smartphone er endegyldigt død
Det her bliver lidt af en af en nekrolog. Men med ugens iPhone-lancering ser fremtiden skidt ud for dem, der foretrækker en mobil, som kan betjenes med en hånd.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Sådan flytter du din Dynamics løsning i skyen
I dette Whitepaper fokuseres der på hvordan din virksomheds eksisterende Dynamics CRM on-premise løsning kan flyttes i skyen til en Microsoft Dynamics 365 online platform, og hvilke fordele og ulemper der er ved det i forhold til On-premise. Der er i dag bred enighed om, at en online løsning er langt mere omkostningseffektiv og lettere at drifte samtidig med, at den giver betydelig flere fordele i forhold til funktionalitet. Hent dit Whitepaper i dag, og bliv klogere på de næste skridt i processen.