Sådan kan kommuner spare formuer på nettet

Interview: Den offentlige sektor kan forbedre sig på online-selvbetjeningsområdet og spare otte milliarder kroner. Se her, hvordan Det Digitale Råd mener, at selvbetjeningen bør gribes an.

Læs også:

Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp.

Odense sparer millioner på it-drift med simple kneb


Det Digitale Råd fremlagde i sidste uge et forslag til den offentlige sektor om at hæve ambitionsniveauet med digitale selvbetjeningsløsninger.
 
Rådet mener simpelthen, at der er for mange fysiske møder mellem borgerne og myndighederne, når danskerne 250 millioner gange om året henvender sig til det offentlige.
 
Henvendelser ved fysiske møder, telefonopkald og mails er for dyrt, og Det Digitale Råd mener, at en øget fokus på selvbetjeningsløsninger kan sikre en bedre borgerservice og samtidig spare otte milliarder skattekroner. 
 
Kan ikke erstatte alting
Lars Monrad-Gylling, administrerende direktør i KMD og medlem af Det Digitale Råd, vil I afskaffe de fysiske borgerservicecentre og tvinge alle på nettet?
 
"Nej, det har vi ikke tænkt os, for digitalisering kan jo ikke erstatte alting. Men sammenlignet med en lang række andre brancher som eksempelvis den finansielle verden, så kan kunderne jo godt finde ud af at betjene sig selv på nettet."
 
"Hvis vi skal købe et hus, så ser vi en bankrådgiver, men ved trivielle transaktioner, kan vi godt selv finde ud af det. Det samme gør sig gældende for den offentlige borgerservice, hvor vi med en bevidst kanalstrategi kan lave et helt andet miks mellem fysisk fremmøde og selvbetjening."
 
Flere undersøgelser peger på, at omkring 40 procent af befolkningen er it-analfabeter. Er der ikke en fare for, at de 40 procent så bare sættes uden for borgerservicen?
 
"Sådan er virkeligheden jo ikke. Statistikker viser, at over 90 procent i Danmark har adgang til nettet på arbejdet eller hjemmefra, og langt de fleste har jo også netbank i dag. Så meget tyder på, at befolkningen er digital parat. Men det er klart, at der nogle tjenester, som vi hurtigere vil kunne overføre til selvbetjeningsverdenen end andre."
 
Hvilke faktorer er de vigtigste for at få alle borgere med på selvbetjeningsløsningerne?
 
"Jeg vil sige, at det i høj grad om to ting. Punkt et er ledelse, fordi selvbetjeningsløsningerne jo ikke dukker op af sig selv, men kræver en bevidst og brugervenlig kanalstrategi fra ledelsen i en offentlig myndighed. Det andet er, at borgerne skal have incitamenter til at betjene sig selv på nettet."
 
Hvilke incitamenter er det?
 
"Det koster måske samlet 1.000 kroner i mange borgerhenvendelser, når en familie skal have et barn i en institution. Hvis nu familien kunne betjene sig selv på nettet og selv holde øje med sin status på en hjemmeside, så burde familien få en belønning på 50 eller 100 kroner i rabat på den første opkrævning for at spare det offentlige for ulejligheden."
 
Hvor lang tid vil det tage at gøre borgerbetjeningen til selvbetjening?
 
"Det er svært at svare præcis på, fordi borgerbetjeningen er sammensat af kommunale, regionale og statslige løsninger på rigtig mange områder. Øget selvbetjening er jo også et bevægeligt mål, og det kan måske tage et år eller to, før det for alvor slår igennem."
 
"Mit stille håb er, at vores diskussionsoplæg meget gerne skulle fylde rigtig meget i arbejdet med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som skal cementeres senere på sæsonen. Hvis det ikke kommer til at fylde noget i digitaliseringsstrategien, så er det en ommer."

Læs også:

Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp.

Odense sparer millioner på it-drift med simple kneb



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

24. januar 2019 | Læs mere


Blockchain: Totalt styr på data gennem hele kæden

Blockchain-teknologien kan sikre og effektivisere dine produktions- og innovationsmiljøer i hidtil uset grad. Potentialet er enormt. Men hvordan kommer du i gang? Og hvordan finder jeg de lavthængende frugter? Det får du svar på på dette Computerworld event

25. januar 2019 | Læs mere


Digital sikkerhed 2019: Trusler, tendenser og strategi

Flere organisationer end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb af hackere, der hele tiden finder nye veje og metoder, som de kan udnytte til at trænge ind i virksomhedernes systemer. På Digital sikkerhed 2019 tager vi temperaturen på it-sikkerhedslandskabet lige nu og går i dybden med de nyeste tendenser, løsninger og værktøjer på området.

29. januar 2019 | Læs mere






Premium
Microsoft med klar melding til sine 3.000 danske partnere: "Overlæggeren er, at det er cloud or nothing at all"
Interview: Tiderne, hvor du som Microsoft-partner bare kunne sælge nogle licenser og have succes med det, er forbi. Hvis du vil være en af de hotteste partnere hos Microsoft, skal du bevise overfor partnerdirektør Claus Jul Chrisitansen, at du er klar til at basere hele din forretning på cloud.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Kan du eliminere alle IT-truslerne på egen hånd?
Det er krævende at håndtere de mangeartede IT-sikkerhedstrusler på egen hånd – og trusselbilledet udvikler sig hele tiden. Denne hvidbog stiller skarpt på mulighederne for at løse nogle opgaver internt og håndtere andre i samspil med en ekstern udbyder af Managed Security Services.