Google vil vise søgeresultater af højere kvalitet

Google gør sin søgemaskine mere kvalitetsbevidst ved at nedrangere de såkaldte indholdsfarme.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google har foretaget en betragtelig ændring af søgemaskinens algoritmer, der betyder, at websites, der høster indhold fra andre steder på nettet eller som ikke indeholder information af høj kvalitet, vil blive rangeret lavere i søgeresultaterne, oplyser virksomheden i et blogindlæg torsdag.

Disse ændringer i søgemaskinens algoritmer vil ramme 11,8 procent af alle søgninger og må således siges at være af væsentligt omfang, i lyset af at de fleste mennesker som regel ellers knapt bemærker de trinvise ændringer, som søgegiganten foretager.

I første omgang vil ændringerne i søgemaskinen kun påvirke brugere i USA, men virksomheden oplyser at have planer om at udrulle den globalt.

"Vi mener, at det er et stort skridt i den rigtige retning mod at hjælpe folk til at finde indhold af højere og højere kvalitet i vores resultater," skriver Google Fellow Amit Singhal og ledende ingeniør Matt Cuttsder i blogindlægget på den officielle Google-blog.

"Vi har været i gang med at takle disse problemer i over et år og arbejdet med denne specifikke ændring i de sidste adskillige måneder. Og vi arbejder på mange flere opdateringer, som vi tror, vil forbedre kvaliteten af siderne i vores resultater væsentligt."

Personlige blokeringer

Der findes mange websites, der blot viser dele af noget indhold såsom et resumé af en nyhedsartikel, der ofte af klippet direkte fra den rigtige artikel. Sådanne sites tilbyder ofte så godt som intet originalt indhold, men kan alligevel stige højt i søgeresultaterne.

Andre websites, der kaldes content farms eller indholdsfarme, genererer måske mere originalt indhold, som dog har tendens til at være af lav kvalitet.

Alligevel kan disse websites stige i Googles søgeresultater og derved tvinge websites med indhold af højere kvalitet længere ned på resultatsiderne. Det kan være et problem, især fordi de fleste mennesker, der søger efter et eller andet, sjældent kigger længere nede i søgeresultaterne end de på første resultatside.

Google påpeger, at ændringerne i algoritmen ikke er baseret på et nyligt lanceret produkt ved navn Personal Blocklist, der er en udvidelse til virksomhedens browser, Chrome, og som filtrerer domæner, som brugeren ikke ønsker at se i søgeresultaterne.

Ændringerne påvirker dog ifølge Google 84 procent af de domæner, som også bliver blokeret af Personal Blocklist, "hvilket er en stærk uafhængig bekræftelse af fordelene for brugerne," skriver Singhal og Cutts.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S