KMD-chef: Derfor fyrer vi 72 medarbejdere

KMD har gang i en større organisationsændring. Se her, hvad det kommer til at betyde for de ansatte.

Artikel top billede

Læs også: KMD massefyrer - sætter 72 mand på porten

Tirsdag kunne Computerworld berette, at KMD fyrer 72 medarbejdere.

Det sker som et led i en større organisationsændring, fortæller administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling.

"Med den organisationsændring, vi introducerede ved årsskiftet, forsøger vi at forenkle vores organisation på en række områder," forklarer han til Computerworld.

"For eksempel på lønområdet. Her har vi historisk set haft folk, der udvikler lønsystemer, og vi har haft folk, der sidder i en serviceorganisation og varetager daglige problemstillinger for kunderne og servicefolk, der har været ude og implementere lønsystemerne."

"De har siddet henholdsvis hos en servicedirektør og ved en udviklingsdirektør. Nu sidder de alle sammen under én direktør, der er ansvarlig for løn," forklarer Lars Monrad-Gylling.

En del af en større plan

Organisationsændringerne er en del af en omfattende plan, der internt i KMD bliver kaldt for Plan 2015.

"Plan 2015 er en større handlingsplan for vores forretningsudvikling, og den er vores strategi over en flerårig periode. Som en del af det at arbejde med et bredt strategigrundlag, så foretager vi også en justering af vores organisation," fortæller KMD-direktøren.

Ændringen betyder altså, at der skal skæres 72 medarbejdere bort. Men det vil få betydning for dagligdagen for et større antal ansatte end dem, der bliver fyret.

"Det antal stillinger, vi nedlægger, er noget højere end det antal mennesker, som vi fyrer. Fordi vi selvfølgelig forsøger at opføre os smidigt og genbesætte stillinger internt og lade være med at lave eksterne hyringer, hvis vi kan se, at der er udsigt til, at vi skal skære lidt ned," fortæller Lars Monrad-Gylling.

Der er ikke sat navne på

KMD-direktøren kan ikke komme ind på, hvilke medarbejdere der vil blive sorteret fra.

"Vi har, som vi plejer, en god og konstruktiv dialog med HK om, hvordan vi over de kommende uger kan forsøge at være endnu mere smidige og så minimere problemstillingen. Derfor er der en proces, hvor vi forsøger at få det her til at få den mindst mulige personalemæssige konsekvens."

"Og dermed er det også svært at forudsige præcis, hvordan afskedigelserne lander i kategori," uddyber Lars Monrad-Gylling med en henvisning til, at i KMD's forhandlingssituation er det endnu for tidligt at sige, hvilke stillingstyper der præcist vil blive berørt.

Læs også:
KMD massefyrer - sætter 72 mand på porten

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S