Så lang tid vil Japans telenetværk være nede

Japans telenetværk er hårdt ramt af jordskælv og tsunami. Se her, hvor langt tid, der vil gå, inden systemerne er oppe at køre igen.

Artikel top billede

Læs også:

Sådan fikser japanerne jordskælvsramte net-kabler.

Jordskælv kan påvirke it-branchen i mindst et halvt år.

Jordskælv ødelægger jordens smartphone-produktion.

Katastrofen i Japan hæver prisen på dit it-udstyr.

Computerworld News Service: Der vil gå måneder, før skaderne på Japans telekommunikations-netværk forårsaget af jordskælvet 11. marts er fuldt ud repareret.

Jordskælvet gav massive forstyrrelser af landets telefonnetværk hovedsageligt forårsaget af skader på infrastruktur eller overbelastning af netværket.

Overbelastningerne forekommer ikke længere, men der er stadig meget arbejde, før basestationerne er blevet repareret eller udskiftet i de ramte områder.

Japans største mobilselskab, NTT DoCoMo, oplyser, at to tredjedele af dets 10.000 basestationer i det nordlige Japan blev sat ud af spil umiddelbart efter jordskælvet, men netværket blev hurtigt genetableret.

810 stationer dur ikke

Torsdag var 810 af selskabets basestationer stadig ude af drift, oplyser Naoko Minobe, der er talskvinde for selskabet.

Der kan i visse områder gå flere måneder, før netværket er genetableret helt.

I mellemtiden har selskabet 30 mobile basestationer i brug i regionen, der giver netværksdækning til byer, der ellers ikke ville have dækning, men disse basestationer har en rækkevidde på kun få hundrede meter.

Mange områder er fortsat uden mobildækning fra NTT DoCoMo og Japans øvrige mobiloperatører.

Umiddelbart efter jordskælvet steg mobiltrafikken kraftigt og teleselskaberne indførte trafikbegrænsninger i det østlige Japan heriblandt i Tokyo. På et tidspunkt stillede NTT DoCoMo kun hver 10. mobile opkald igennem.

Begrænsningerne blev dog løftet igen dagen efter jordskælvet.

Efter hvert kraftige efterskælv steg antallet af mobilopkald igen og der er flere gange blevet genintroduceret begrænsninger for at undgå overbelastning af netværket.

Teleselskabet NTT East mistede i alt 1,5 millioner fastnettelefon-, ISDN- og fiberoptiske forbindelser, da jordskælvet ramte.

Selskabet har genoprettet de fleste, men der er stadig 155.000 telefonlinjer, der er uden forbindelse, fordi telefoncentralerne blev for alvorligt skadet eller har mistet deres forbindelse til NTT's backbone-netværk.

NTT tilbyder gratis opkald fra alle offentlige telefonbokse i seks jordskælvsramte præfekturer i det nordlige Japan. Selskabet har også installeret 2.076 yderligere offentlige telefonbokse fordelt på 615 forskellige placeringer.

Læs også:

Sådan fikser japanerne jordskælvsramte net-kabler.

Jordskælv kan påvirke it-branchen i mindst et halvt år.

Jordskælv ødelægger jordens smartphone-produktion.

Katastrofen i Japan hæver prisen på dit it-udstyr.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job