Dansk Acer-chef: Sådan vil vi få dig til at købe Acer

Acer er i krise, men selskabet har en plan, der skal få selskabet på banen igen. Se den her.

Artikel top billede

Acers danske landechef, Peter Kristensen til præsentation af hybrid-tabletten Iconia Tab W500. Foto: Christian B. Jørgensen.

Der har været en del uro omkring pc-producenten Acer på det seneste.

I slutningen af marts smuttede topchef Gianfranco Lanci med omgående virkning på grund af uenigheder om den fremtidige kurs for milliardforetagendet.

Og senest viser tal fra IDC, at markedsandelen er hamret nedad i en periode, hvor Acers forretningsområde er i rivende udvikling.

Computerworld har talt med den danske landechef Peter Kristensen, som ikke bæver, når det kommer til den europæiske strategi.

"Vores strategi er klar. Vi vil være nummer ét på mobile produkter," understreger han. 

Netbook'en lever

Han fastslår, at den europæiske afdeling af Acer på ingen måde er blevet påvirket af urolighederne i den øverste ledelse.
I forhold til nedgangen i salget og turbulens i Europa mener Peter Kristensen, at der er tale om en generel tendens på tværs af markedet.

"Nu har vi kun set midlertidige tal for markedet i første kvartal, så jeg kan ikke kommentere på størrelsen af det. Men det, vi ser, er en stagnation eller nedgang i consumer-markedet i vores lande samtidig med en fremgang i det kommercielle marked," fortæller han.

Tvedelt vej

Vejen ud af det hul er tvedelt. På den ene side er strategien for Europa helt klar hvad angår tablets og smartphones. Acer vil satse hårdt.

Blandt andet med den nye Iconia-serie, der eksempelvis indeholder krydsningen mellem tablet og netbook, Iconia Tab W500.

"Vi ser hele arkitekturen på pc-produkterne skifte fremover. Der kommer pc'er i mange former og afskygninger. Vi tror ikke på, at der er et format, der vinder over de andre. Jeg tror, at man hver især kommer til at bruge flere forskellige," fortæller Peter Kristensen.

Acer vil fange dig med disse produkter

Han understreger, at netbook'en fra Acers synsvinkel langt fra er på vej ud, som der ellers har været spekuleret i.

"Netbook'en tror vi på kommer til at fortsætte. Måske med fokus på lidt yngre brugere, der også gerne vil kunne taste og måske lave deres første opgaver på pc," siger.

Den danske Acer-chef nævner også den ny software Clear.Fi, som den lim, der skal understøtte forbruget af mange forskellige formater.

"Clear.Fi bliver et utrolig vigtigt område for os. Det skal være brugervenligt at anvende de her ting sammen på tværs af styresystemer," forklarer Peter Kristensen.

Clear.fi er en software, der ligger på de produkter, som Acer sælger nu, for eksempel den nye Iconia-serie. Softwaren kan forbinde forskellige apparater i hjemmet såsom smartphones, bærbare pc'er og tablets, hvorefter du kan dele indhold. 

Vi skal være større

På den anden side har Acer en kæphest i form af markedet for små og mellemstore virksomheder. 

Hvis den japanske gigant skal gøre sig håb om at kunne erobre den globale førsteplads på pc-markedet fra amerikanske HP går stien nemlig gennem smv-markedet, hvis man spørger Peter Kristensen.

Meget af krudtet og ressourcerne er indtil videre blevet brugt på forbrugermarkedet, hvor Acer ligger helt fremme. Det skal afstemmes en smule.

"Det ønsker vi at afbalancere med, at vi bruger mere energi på vores professionelle produkter."

Det handler om noget så basalt, som hvilke produkter Acer kommer med, hvor meget selskabet arbejder med dem og hvor mange salgsressourcer, der er i landene, forklarer Peter Kristensen.

"Det er noget. vi arbejder meget på. Hvis vi vil være nummer et, så skal vi have en større andel af markedet for professionelle produkter, end vi har i dag," erklærer han.

Det gælder dog ikke de store enterprise-løsninger, som Acer fortsat vil holde sig fra.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Region Sjælland

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S